takkatuli

Testissä Lapland Hotel Tampereen aamiainen

Tällä kertaa nälkäinen testijoukkomme pääsi herkuttelemaan Lapland Hotel Tampereen aamiaispöytään. Tämä ihanan ripauksen Lapin eksotiikkaa tarjoava hotelli sijaitsee Tampereen keskustan tuntumassa Yliopistonkadulla eli on helposti saavutettavissa esimerkiksi junalla Tampereelle saavuttaessa. Saavuimme aamiaiselle arkiaamuna jo ennen kello kahdeksaa, jolloin saimme rauhassa nauttia tunnelmasta ja aamiaisherkuista. Heti hotellin aulaan astuessa saa irtioton arjesta kun Lapin tunnelma takkoineen, lyhtyineen ja luonnonmateriaaleineen vie mukanaan. Taustalla soi rauhallinen aamiaiselle sopiva musiikki ja tunnelma on mukavan rauhoittava. Aamiainen löytyy heti sisääntulokerroksesta, joten eksymäänkään ei pääse. Edes suuret ikkunat, jotka paljastavat viereiset talot eivät häiritse, kun sisustus ja tunnelma on onnistunut.

 

Heti aamiaiselle tultaessa hotellin henkilökunta ottaa meidät ystävällisesti vastaan ja kysyy haluammeko kahvia vai teetä, molemmat tarjollaan pian pöytään. Menemme heti tutustumaan valikoimaan ja pian palaammekin pöytiin ensimmäiset lautaset pullollaan. Tottuneina puuronsyöjinä puuro herättää mielipiteitä, sillä siihen on laitettu kuivattuja hedelmiä joukkoon. Ihan fitness-aaamiaiseksi puuro ei siis sovi mutta vaihtelunhaluisille on mukava yllätys. Tottuneet puuro+raejuustoyhdistelmän syöjät kaipaavat myös aamiaiselta puuttuvaa raejuustoa mutta keitetyt munat sekä kokin paistama munakas (johon saa itse valita täytteet vaihtoehdoista) korvaavat raejuuston mentävää aukkoa. Hiilareita saa myös erilaisista leivistä, joista osa on valitettavasti kuitenkin hieman kuivia mutta osa taas erittäin herkullisia. Leivän päälle on valittavissa mm. juustoa, leikkelettä ja kurkkua.

 

Ensimmäisen kierroksen jälkeen testiin pääsevät myös marjajogurtti, sekä maustamaton jogurtti, jota voi täydentää muun muassa herukoilla, kookoshiutaleilla, myslillä ja kuivatuilla hedelmillä. Myös muroja löytyy valikoimista. Lämmintä ruokaa kaipaaville löytyy pekonia, poromustaamakkaraa sekä vihanneswokkia. Kulinaristeille oli tarjolla makuelämyksiä muun muassa marinoitujen kalojen ja juustojen muodossa. Lapin tunnelmaa toi lisäksi leipäjuusto marmeladilla sekä puolukka- ja mustikkamehu. Juomia oli muutenkin hyvin tarjolla ja lisähinnasta oli mahdollisuus saada myös erikoiskahveja. Jälkiruoaksi löytyi suussa sulavaa browniesia, keksejä sekä hedelmiä. Gluteenitonta ruokavaliota noudattaville oli myös nurkassa muutama vaihtoehto täydentämään muuta tarjontaa.

 

 

Jos puuro olisi ilman lisukkeita ja tarjolta löytyisi myös raejuustoa tai rahkaa, maistuisi aamiainen vielä varmemmin myös paatuneelle fitness-ihmiselle :) Kaikki aamiaisporukkaan kuuluneet saivat kuitenkin vatsansa täyteen ja poistuivat hyvillä mielin töiden pariin, joten kaikenkaikkiaan Lapland Hotel Tampereen aamiainen oli oikein mukava aloitus päivään. Kiitos tästä!

 

 

pakara_kaariselkä

UUSITTU FITBELFIE –TREENIVALMENNUS

FitBelfie29.2Ei kannata antaa FitBelfie-nimen hämätä, eli vaikka nimessä on mukana sopiva määrä huumoria, kyseessä on rankka 6 viikon treenivalmennus, jossa siis nimensä mukaisesti painotetaan voimakkaasti pakaroiden kehitystä.

Koska pakarat ovat naisilla se yleisin kehittämiskohde, eli jokainen haluaa paremmat pakarat, päätin kehittää valmennuskokonaisuuden tätä varten. Pakaralihakset vaativat kovaa treeniä, ja myös nimenomaan treeniä, jossa on vaihtelua. Eli mukana tulee olla raskaita perusliikkeitä, eristäviä liikkeitä, pidempiäkin sarjoja sekä myös erityyppisiä harjoitteita kuten esim. hyppyjä. FitBelfie sisältää monipuolisesti treeniä pakaralihaksille.

Valmennukseen kuuluu saliohjelma, jossa viikon aikana tehdään 4 treeniä. Näistä 3 sisältää pakaroita kehittäviä liikkeitä. Mukana on myös 2 HIIT-treeniä, joissa pakarat saavat kyytiä. Ohjelmiin tulee päivityksiä 2 viikon välein ja tämä takaa treenin tehokkuuden koko 6 viikon jaksolle, ja miksi ei pidempäänkin!! Valmennuksen voi suorittaa ilman salitreeniä, tekemällä ohjelman HIIT treenejä, esim. kotona.

Jos siis  ykköstavoitteena on pakaroiden lihasmassan lisääminen ja muokkaaminen, suosittelen ehdottomasti FitBelfie-valmennusta. Jos haluat treenata koko kroppaa tasaisesti, silloin tämä valmennus ei välttämättä ole sinun juttusi, koska tässä todellakin painotetaan pakaroita!!

Valmennukseen ei kuulu varsinaista ruokavaliota, mutta yleisiä ohjeita terveelliseen ja puhtaampaan ruokavalioon annetaan kyllä.

Valmentajan toimin minä ja vastaan foorumilla kysymyksiin ja olen myös aktiivisesti mukana ryhmän omassa suljetussa Facebook-ryhmässä. :)

Treeniterveisin, Satu Kalmi, valmentaja

 

prodejauhe

Pieni tietoisku lisäravinteista

Tämän tekstin tarkoituksena on kertoa hieman siitä, miksi palautusjuoman nauttiminen treenin jälkeen on tärkeää ja mitä muita lisäravinteita treenin ympärillä usein käytetään. On tärkeää kuitenkin muistaa, että lisäravinteet ovat vain lisä terveelliselle ja monipuoliselle ruokavaliolle eli ruokavalio ei saa koostua vain lisäravinteista.

Metabolia (=aineenvaihdunta) on ihmiskehossa toimiva prosessi, joka koostuu kataboliasta eli hajottavasta tilasta ja anaboliasta eli rakentavasta tilasta. Kun treenataan kovaa, ottaa katabolia vallan eli lihasproteiinia hajoaa enemmän kuin rakentuu. Näin ollen anabolinen tila on tärkeää saada heti käyntiin ja koska solut ovat treenin jälkeen vastaanottavaisessa tilassa, kannattaa niille tarjota heti ravintoaineita.

Palautusjuoma nautitaan heti treenin jälkeen. Sen avulla saadaan kaikki hyöty irti treeneistä, autetaan lihaksia kehittymään ja kehoa ylläpitämään aineenvaihduntaa. Palautusjuoman avulla mahdollistetaan myös kovempi treenaaminen ja lihasten valmius nopeammin uuteen treeniin. Palautusjuoma on helppo valmistaa itse sekoittamalla laadukasta, nopeasti imeytyvää proteiinia, heraisolaattia, sisältävä ravintoainejauhe veteen. Se tuleeko juomassa olla mukana hiilihydraatteja, riippuu esimerkiksi muusta ruokavaliosta, treenijuomasta, treenistä ja tavoitteista. Usein hiilihydraattia käytetään palautusjuomassa suhteessa 1=1 tai 1=2 proteiinin kanssa. Hiilihydraatin voi ottaa jauhemuodossa tai korvata esimerkiksi banaanilla. Itse palautusjuomaa ei kuitenkaan kannata korvata kiinteällä ruoalla, sillä nestemäisessä muodossa olevat ravintoaineet imeytyvät kudoksiin huomattavasti nopeammin kuin kiinteät. Usein palautusjuomaan lisätään myös aminohappo glutaamia, joka tukee immuniteettia, tehostaa palautumista sekä vatsan ja suoliston toimintaa sekä auttaa hiilihydraatin imeytymisessä. Kreatiini, jota usein myös lisätään palautusjuomaan, tekee lihaksesta suorituskykyisemmän ja sitä kautta kasvattaa lihasmassaa.

Latausjuoma otetaan vajaa puoli tuntia ennen treeniä ja sen tarkoituksena on herätellä ja valmistella keho kovaa harjoittelua varten mutta samalla tehostaa jo palautumista. Hyvä latausjuoma koostuu välttämättömistä aminohapoista (EAA) ja se vaikuttaa positiivisesti suorituskykyyn ja mahdollistaa tehokkaan harjoittelun. Latausjuoman avulla vireystila ja keskittymiskyky paranevat ja treenin jaksaa viedä paremmin loppuun saakka. Laturin avulla myös verenkierto tehostuu ja verisuonet laajenee, joten lihaksiin pakkautuvan veren määrä nousee ja ns. lihasten pumppi paranee. Treenijuoma puolestaan juodaan harjoittelun ohessa ja se parantaa myös suorituskykyä ja auttaa palautumisessa. Treenijuoma estää myös lihaskudoksen käyttöä energiaksi harjoituksen aikana. Treenijuoma koostuu kehon treenin aikana kuluttaista välttämättömistä aminohapoista (EAA) sekä haaraketjuisista aminohapoista (BCAA). Treenijuomaan ja/tai laturiin yhdistetään mukaan usein myös hiilihydraatin lähde.

Lisäravinteiden käyttö ei ole koskaan pakollista ja ylipäätään se mikä kenellekin sopii, on yksilöllistä. Lisäravinteita on markkinoilla todella paljon, joten kannattaa olla tarkkana mitä valmisteita käyttää. Parhaassa tapauksessa lisäravinteet ovat se piste i:n päälle ja antavat loppusilauksen optimaaliselle ruokavaliolle ja kunnon treenille.

friendsie

Treenikaverin merkityksestä

Salitreeni on yksinäistä puuhaa…päivästä toiseen poljetaan kuntopyörää, tehdään toistoja toiston perään ja ollaan omissa ajatuksissa, treenikaverina vain oma peilikuva tai ehkä korvissa pauhaava musiikki. Toki salitreenissä päätyö tuleekin tehdä itse ja jokaiseen sarjaan ja toistoon tulee laittaa kaikki keskittyminen mutta onko treenin oltava yksinäistä puurtamista päivästä ja vuodesta toiseen.

Toiset eivät nauti lainkaan siitä, että liikuntaharrastuksessa kaikki tsemppi ja työ pitää lähteä itsestä vaan he valitsevat lajikseen jonkun joukkuelajin tai vähintään lajin, jossa on vastustaja ja jossa ainakin harjoitellaan yhdessä muun joukkueen tai ryhmän kanssa. Heitä ehkä tsemppaa se, että kokoonnutaan yhtä aikaa ja treenataan samoja asioita. He saavat virtaa muista ihmisistä ja heitä suorastaan vieroksuttaa ajatus siitä, että pitäisi lähteä yksin lenkille tai salille. Toisaalta taas jotkut eivät voi sietää ryhmäliikuntatunteja tai pallopelejä vaan he haluavat treenata omassa tahdissa ja omissa oloissaan. Treenikaverin merkitys saattaa siis olla hyvin erilainen eri ihmisille, onneksi meillä onkin lajeja joista valita. Miksi treenikaveri kuitenkin voisi joskus itsenäisessäkin treenissä olla hyvä ajatus ja mitä on hyvä huomioida ystävän kanssa treenatessa?

Parhaassa mahdollisessa tapauksessa treenikaverilta saa paljon motivaatiota ja tsemppausta. Hyvä treenikaveri auttaa jaksamaan, kannustaa ja tsemppaa viimeisissä toistoissa. Kun treenaa omatasoisten tai itseään parempien kanssa, oppii myös usein paljon lisää ja saa uusia ideoita treeniin. Toisaalta on myös ilo jakaa omia taitoja vasta-alkajille ja saada muita innostumaan treenistä. Mukavan treenikaverin kanssa treenatessa treeni luistaa hyvin, positiivisuus tarttuu ja treeni luo yhteenkuuluvuuden tunnetta. Treeni voi siis olla myös sosiaalinen tapahtuma, vaikka treenissä jokainen tekisikin omat toistonsa ja treenin aikana keskityttäisiin nimenomaan ja vain treenaamiseen.

Joskus toisen kanssa treenatessa saattaa tulla kilpailuasetelma, joka joissain tapauksissa voi olla hyvä ja kannustavaakin mutta toisaalta myös luoda turhaa stressiä ja ehkä alemmuudentunnettakin treeniin. Itsensä vertaaminen muihin ei edistä treeniä vaan asiat tulisi tehdä oman itsensä vuoksi ja itsensä kanssa kilpaillen. Hyvien treenikaverien kanssa tällaista asetelmaa ei kuitenkaan yleensä synny vaan jokainen tekee omaa juttuaan mutta toisten avustuksella. Treenikaveri voi myös olla haitaksi siinä tapauksessa, jos hän esimerkiksi hidastaa paljon treeniä, auttaa liikaa tai on hyvin eritasoinen.

Jos treenaat kaverin kanssa, pidä huolta siitä, että teillä on yhteinen sävel treenin sisällöstä ja kulusta. Asenteiden ja tavoitteiden on kohdattava, jotta treeni olisi kehittävää, nousujohteista ja motivoivaa. Pääasia kuitenkin on, treenaat sitten yksin tai yhdessä, että löydät sellaisen lajin, jonka parissa viihdyt!

accomplishment

Päätöksestä onnistumiseen

Ihminen tekee kymmeniätuhansia päätöksiä päivittäin, suurimpaan osaan niistä sen enempää huomiota kiinnittämättä. Osa päätöksistä on kuitenkin erittäin vaikeita tehdä ja varsinkin toteuttaa. Miksi päätöksen tekeminen tuntuu olevan monille meille niin hankalaa, kun taas toiset päättävät asiat hetkessä jäämättä turhaan vatvomaan niitä?

Juttakin pohtii viime vuoden lopulla ilmestyneessä Jutan voimakirjassa omien kokemustensa ja näkemiensä kohtaloiden kautta sitä, miksi jotkut ottavat vastuun omasta elämästään ja toiset eivät. On helppoa syyttää muita ihmisiä omista ongelmistaan sen sijaan, että kantaisi itse vastuun valinnoistaan. Hän täsmentääkin, että vain meillä itsellämme on valta korjata elämäntilanteemme toisenlaiseksi.

Kirjassaan Jutta kertoo siitä, miten tärkeää päätösten tekeminen on ollut sille, että hän on päässyt elämässä eteenpäin ja pärjännyt. Hän päätti, ”että minähän pääsen sinne kouluun” ja ”että pärjään”. Niin hän pääsi ja pärjäsi. Hän on myös maannut sängynpohjalla ja miettinyt, että luovuttaako vai noustako ylös ja miettiä mitä tehdä elannon eteen. Hän päätti kääriä jälleen hihat ja aloittaa työuransa uudelleen. Jutta ei ole koskaan suostunut luovuttamaan, sillä aina löytyy jokin keino selvitä ja ihminenhän sopeutuu kaikenlaiseen, kun on pakko. Kukaan ei tule kotisohvalta hakemaan vaan päätökset on tehtävä itse.

Monesti päättämisen esteenä on ihmisen pelot, kaikki se tuntematon mitä päätöksen teosta voi seurata. Tämä tuntematon voi pohjimmiltaan olla hyvä asia mutta päätöstä tehdessä tuntuu helpommalta jäädä nykyiseen kuin hypätä tähän tuntemattomaan. Ihmisen on hyvin vaikea astua pois omalta mukavuusalueeltaan kohti jotain epämukavaa, joka usein on epämukavaa juuri sen vuoksi, että se on jotain uutta ja ehkä siksi pelottavaa. Monesti meitä myös pelottaa epäonnistuminen. Loppujen lopuksi mitä väliä sillä on jos ei onnistu? Usein pahempaa on se, että ei yrittänyt kuin, että yritti ja epäonnistui. Ja hyvin harvoin epäonnistumisesta seuraa oikeasti mitään vaarallista, vaikka muuten asiat eivät olisikaan menneet juuri niin kuin toivoi.

Jutan voimakirjassa Jutta myös suosittelee muuttamaan unelmat selkeiksi tavoitteiksi, sillä koskaan ei voi tietää mitä elämässä seuraavaksi tapahtuu. ”Sitku-, mutku- ja voiku-ihmisiä riittää. Sitku-ihminen ajattelee, että sitten kun hänellä on vaikkapa rahaa tai parisuhde, hän tekee sitä ja tätä. Mutku-ihminen taas miettii, että hän tekisi sitä tai tätä, mutta kun hänellä ei ole esimerkiksi rahaa tai parisuhdetta. Voiku-ihminen puolestaan elää menneessä: voi kun hän olisi tehnyt sitä ja tätä, kun vielä oli rahaa ja parisuhde. Ole mieluummin nytku-ihminen, joka tekee sen, mitä haluaa ja aikoo nyt kun tilanne on mikä on. Silloin ei tarvitse vanhana katua, mitä kaikkea ei tullutkaan tehtyä, kun siihen olisi ollut mahdollisuus.”

Jutta kehottaakin välillä kaikkia heittäytymään kunnolla unelmien pyörteisiin ja kuvittelemaan itsensä siihen tilanteeseen ja hetkeen, josta unelmoi. Pääsääntöisesti on kuitenkin tärkeää pysytellä läsnä myös nykyhetkessä eikä kadota kokonaan haavemaailmaan, sillä tässäkin hetkessä on aina mahdollista tehdä jotain, jonka avulla voi edistää unelmien toteutumista. Unelmista kannattaa jalostaa isoja ja pieniä tavoitteita. Ne konkretisoivat sitä, miten unelma käytännössä toteutuu.

Tee selkeä päätös ja myös toteuta se. Päätöksillä on suunnattoman suuri merkitys projektien loppuun viemiselle ja onnistumiselle. Jos sinun on mahdotonta ajatella ”Pystyn tähän!” haasta kielteisiä ajatuksia kysymällä vaikkapa itseltäsi ”Miksipä ei?”