mittanauhasalaatti

Tämä on tärkein asia laihduttamisessa

Monesti kuulee pohdiskeluja siitä, että olisi tarve pudottaa painoa mutta kun liikunnalle ei ole aikaa tai se ei vain jaksa kiinnostaa. Onko liikkuminen sitten pakollista taistellessa liikakiloja vastaan? Se on ainakin varmaa, että jos syö reilusti yli peruskulutuksen ja yrittää vain liikunnalla pudottaa kiloja, on työnsarka loputon. Pelkästään liikkumalla on hyvin vaikeaa pudottaa painoa mutta pelkästään ruokavaliota muuttamalla se on hyvinkin mahdollista.

Ruokavaliolla on selkeästi suurempi vaikutus laihduttamisessa kuin liikunnalla ja pelkällä hyvällä, terveellisellä ruokavaliolla saa jo hienoja tuloksia aikaan. Terveellinen ruokavalio on hyvinvoinnin ehdoton kulmakivi ja vaikuttaa terveyteen myönteisesti vaikka treenata ei ehtisikään. Usein laihduttaminen ja elämäntapamuutos ajatellaan hirveänä möykkynä ja, että se vaatii paljon aikaa ja koko elämän muuttamisen kerralla. Näin ei todellakaan tarvitse olla, vaan kohti parempaa oloa voi edetä myös pienin askelin. Pelkän ruokavalion muuttaminen terveellisemmäksi ei vie niin paljon aikaa kuin se, että samaan aikaan aloittaisi myös treenaamisen. Mutta voihan olla, että siinä käy niin, että painon pudotessa ja olon virkistyessä, alkaa myös löytyä aikaa treeneille. Mikään ei estä silloin aloittamasta liikuntaa omaan tahtiin. Kun ruokavalioon yhdistää liikuntaa, usein hyvänolontunne lisääntyy entisestään ja samalla suhtautuminen itseen paranee. Liikunnan avulla vartalo myös muokkaantuu kiinteämmäksi ja lihaksikkaammaksi. Lihakset nostavat perusaineenvaihduntaa ja rasva palaa tehokkaammin. Vaikka pelkkä ruokavalionkin noudattaminen piristää, niin liikunta lisää virkeyttä entisestään ja auttaa myös stressiin, joka yhdessä väsymyksen kanssa usein lisää mielihaluja rasvaisia ja sokerisia ruokia kohtaan. Liikunnan vaikutuksia ei siis missään nimessä pidä vähätellä mutta täytyy kuitenkin muistaa, että suurin muutos tapahtuu keittiössä.

Koska niin monet kokevat nykypäivänä elämäntapamuutoksen liian suurena harppauksena keskellä kiireistä arkea, olemme luoneet Superdieetti Simple®-valmennuksen. Tämän ravintovalmennuksen avulla laihtuu ilman liikuntaa ja se sopii hyvin niin kiireisille, liikuntarajoitteisille kuin niillekin, jotka haluavat tehdä muutoksen kerrallaan. Jos taas tuntuu siltä, että liikuntaa olisi hyvä ottaa heti mukaan niin Superdieetti® on oikea valinta.

Valitsitpa kumman valmennuksen tahansa niin aloittamaan pääset  jo reilun viikon kuluttua. Molemmat valmennukset starttaavat maanantaina 6.6.

 

Klikkaa tästä ja liity mukaan Superdieetti Simple® -valmennukseen.

Klikkaa tästä ja liity mukaan Superdieetti® – valmennukseen.

 

Lähde mukaan ja voi kesällä kevyemmin!

 

perhe_kokkaa

Miksi äidin tulisi syödä terveellisesti ja monipuolisesti?

Arki vauvan tai vähän vanhempienkin lasten kanssa voi olla välillä hyvin väsyttävää ja kiireistä. Jos vielä ruokavalio on ihan hunningolla niin yleinen olotila ei siitä ainakaan parane. Ruokavaliolla on suuri merkitys omaan jaksamiseen ja vireystilaan. Säännöllinen terveellisen ruoan syöminen pitää verensokerin tasaisena ja olon tasaisen kylläisenä. Näin mielialat eivät vaihtele niin paljon eikä kova nälkä yllätä yhtäkkiä. Kun ruokailu on säännöllistä niin mieliteot vähenevät eikä vierasvarat katoa omiin suihin.

Imetys vie paljon energiaa, joten on muistettava syödä ja juoda tarpeeksi. Liian vähäinen ruokamäärä voi myös vähentää maidon tuloa tai se voi jopa ehtyä kokonaan, joten kovaa laihdutusta on vältettävä imettäessä. Äidin ruokavaliolla voi olla myös vaikutusta rintamaidon rasvahappojen laatuun sekä vesiliukoisten vitamiinien määrään. Pääasiassa lapsi ottaa kyllä aina sen mitä tarvitsee, joten äidin on huolehdittava monipuolisella ravinnolla myös siitä, että hän saa itsekin kaiken tarvitsemansa.

Terveellinen ruokavalio auttaa myös painonhallintaan sekä mahdollisten raskauskilojen karistamiseen. Kun jo raskauden aikana ruokavalio on kunnossa, on se helpompi pitää hyvänä myös vauvan synnyttyä ja myöhemminkin arjessa. Kun terveellisesti, säännöllisesti ja monipuolisesti syöminen on tuttua puuhaa, on hyvässä ruokavaliossa pysyminen huomattavasti helpompaa myös väsymyksen ja kiireen keskellä. Näin ei myöskään tarvitse aina aloittaa uusia laihdutuskuureja vaan nimenomaan parasta olisi tehdä pysyvä elämäntapamuutos ja uusista hyvistä tottumuksista pysyviä tapoja.

Lasten kasvaessa on myös tärkeää muistaa, että aikuinen on esimerkki lapselle. Kun aikuinen syö monipuolisesti, terveellisesti, värikkäästi ja säännöllisesti, ottaa lapsi siitä mallia ja toivottavasti oppii samat tavat myös itselleen. Lapsuusajan ruokailutottumukset luovat pohjan aikuisiän ruokailulle, joten meidän vanhempina on tärkeää olla hyvänä esimerkkinä lapselle ja luoda lapselle terveellinen ja mutkaton suhtautumistapa ruokailuun.

juttag

Lite Workouts™ feat. Jutta – mimmosta se sitten oli?

Supersuosittu Lite Workouts™ alkaa taas 9.5.! Jutta oli mukana treenaamassa alkuvuodesta alkaneessa ensimmäisessä Lite Workouts™-valmennuksessa, joten haastattelimme tietysti häntä siitä, millainen kokemus valmennus oli.

Jutta kertoo:

”On ihan pakko kirjoittaa teille tänne miten mahtava kokemus Lite Workouts-valmennus oli!

Päätin siis lähteä helmikuussa mukaan Liteen kun tuntui siltä, että kaipasin boostia omaan treeniini. Olen aina viihtynyt parhaiten kovan salitreenin parissa sekä kisa-aikoina että sen jälkeenkin, joten rautojen heiluttelu otsasuonet pullistellen on tuttua puuhaa :-) Täytyy kuitenkin myöntää, että viime aikoina pelkkä kuntosaliharjoittelu on maistunut välillä puulta, joten oli ihanaa, kun löysin Liten myötä mukaan repertuaariini myös toiminnalliset kehonpainotreenit, joita tulikin sitten tehtyä kolmisen kertaa viikossa. Litessä kehonpainotreenien pt:nä on muuten Hämäläisen Kim ja jestas miten saatiinkaan yhteistreeneissä hauikset pumppiin! Yllättävää oli, miten keskikroppa huusi melkein kaikissa liikkeissä hoosiannaa ja pääsin toden totta huomaamaan syvien vatsalihasten merkityksen. Suosittelen!

Toinen laji, johon en ole aiemmin isosti tutustunut, on kahvakuula, josta tulikin uusi lempparini. Nyt kun kelit ovat kohdallaan, kahvakuulaa voi heilutella vaikka omalla nurmikolla tai rantsulla, missä vaan!

Ruokavalion suhteen tein vähän viilauksia mutta enää en jaksa tarkkaa punnitsemista ja liian tarkkaa ruokavaliota. Syön muutenkin arkena vanhasta muistista perusterveellisesti ja herkkupäivät kuuluvat ennemmin juhlaan, joten isot linjat olivat kohdallaan muutenkin. Litessä ruokavalio onkin suuntaa antava ja sopii siksi tosi monille pienin muutoksin. Ja foorumilla saa varmasti aina vastauksia jos tuntuu, että ohjeissa on jotain kysyttävää.

Foorumin lisäksi meillä oli ihan mieletön fb-ryhmä! Siellä jengi jakoi omia fiiliksiä valmennuksen aikana ja yhteishenki oli jotain niin mahtavaa! Moni onkin sanonut, että juuri ryhmän tuki oli motivaattori heikkoina hetkinä ja auttoi eteenpäin vaikka tossu välillä painoikin. Ja toisaalta ryhmä ymmärsi myös positiiviset hehkutuksen aiheet, joita ei välttämättä ihan kaikki tajuakaan: jos joku sai vedettyä leuan ensimmäistä kertaa elämässään, siitä oli hienoa hihkua muille osallistujille, jotka eli samaa tilannetta!

Lite Workouts alkaa taas ensi maanantaina 9.5. ja mukana on nyt myös reilusti vaihtoehtoja ulkotreeniin, joten mikä sen parempi tapa metsästää kesäkroppaa ja -mieltä! Jos mietit, että kannattaako startata ja onko Lite sopiva just mulle, niin älä mieti enää: Litessä voit treenata juuri sulle sopivimmalla tavalla ja meidän upea tiimi auttaa, jos eteen tulee joku tenkkapoo. Aion hengata mukana myös uuden Liten fb-ryhmässä, joten siellä nähdään!

-Jutta”

Tässä videota kun tein kehonpainotreeniä Kimin ohjauksessa.

 

Tässä kuvaa kun kävimme Kimin kanssa vetämässä toiminnallista treeniä Miss Suomi-finalisteille.

 

 

tyttojumppa

Kokemuksia Lite Workouts™- valmennuksesta

Lite Workouts™ –valmennus starttasi helmikuussa ja nyt valmennuksen lähestyessä loppua kysyimme mukana olleilta mitä tämä 12 viikon valmennus on heille antanut. Lue upeita kommentteja ja lähde Sinäkin mukaan Lite Workouts™- nettivalmennukseen 9.5. alkaen!

 

”Lite on antanut itsevarmuutta minulle. Minä pystyn mihin vaan kunhan vaan teen päätöksen.”

 

”Lite on antanut minulle liikunnan ilon takaisin ja siinä sivussa on kiloja ja senttejä karissut mukavasti. Treeneissä on monipuolista vaihtelua ja valinnanvaraa löytyy. Ei pääse kyllästymään, mikä on ollut usein ongelmani aiemmin.”

 

”-11,6kg, terveellisen, monipuolisen ja hyvän ruokavalion. Hyvän, reippaan ja kevyemmän olon. Lite on myös antanut hyvän kokonaiskuvan syömisestä, treenaamisesta ja levosta. Litestä oon kyllä saanu kaiken tarpeellisen terveellisempään elämään! Iso plussa oli myös se, että treenit on voinut suorittaa kotona, koska kuntosalia ei ole lähimaillakaan. Oon edelleen yllättynyt siitä, että miten helppoa tämä on ollut.”

 

”Tosi monta hyvää asiaa. Ihan mahtavan monipuolisen treenipankin. Entistä paremmin ymmärrystä moneen treeniin ja syömiseen liittyvään asiaan. Kovemman otteen treeneihin. Tampereen tapaamisen myötä ja täällä facessa henkilökohtaisemman fiiliksen Fitfarmista ja siitä miten siellä tehdään työtä suurella sydämellä ❤ Ja tämä yhteisö, mun sanat ei riitä, niin parasta. Jotain varmasti unohtui mutta yksinkertaisesti sanottuna, olen saanut todella paljon.”

 

”Jaksamista ja hyvää oloa, jonka avulla voinut olla rennompi ja energisempi äiti pienille lapsille”

 

”On tullut huomattavasti lisää potkua niin arkeen, treeneihin kuin syömiseenkin kaiken Liten tarjoaman vertaistuen sekä ruokavalion ja treenien monipuolisuuden ansiosta. Paljon on kiloja tippunut, mutta tärkein on kuitenkin ne opitut terveelliset elämäntavat ja se takaisin saatu liikunnan- ja elämänilo.”

 

 ”Olen oppinut huolehtimaan enemmän itsestäni: oppinut löytämään aikaa myös itselle ruuhkavuosien pyörityksessä ja huomannut samalla, että kun voin itse paremmin, pystyn antamaan enemmän itsestäni myös muille. Olen myös löytänyt terveemmän ja tasapainoisemman tavan syödä.”

 

”Lite on antanut mulle uuden elämäntavan jonka uskon nyt kestävän myös dieetin päättymisen jälkeen. Lisäksi olen saanut hurjasti itseluottamusta ja rohkeutta. Sekä tietysti paljon tietoa ja oivalluksia, ja tärkeimpänä kaikista uusia tuttavia läheltä ja kaukaa!” 

 

”Olen huomannut, että kaikki syyt olla pudottamatta painoa, ovat tekosyitä. Liten ruokavalion ja monipuolisen treeniohjelman kautta paino putoaa ja se tuntuu jopa helpolta. Olen myös oppinut, että homma ei kaadu vastoinkäymisiin, jos on tehnyt päätöksen muuttaa elämäntapansa.”

 

”Näiden viikkojen aikana olen oppinu hyväksymään itseäni sellaisena kuin olen. Toki työtä riittää, mutta sitä varten olen saanu hyvän ruokavalion sekä aivan huippu treenit. Ja vastauksia ja vinkkejä itseäni arvelluttaviin kysymyksiin.”

 

”Isoin muutos mikä minussa on tapahtunut Liten ansioista on paljon terveellisempi asenne ruokaan ja liikuntaan! Voi laihtua/kiinteytyä vaikka ruokaa syö monipuolisesti ja paljon. Myös liikunnan suhteen olen osannut löysätä nutturaa; välillä tekee hyvää pitää lepoviikko tuntematta huonoa omatuntoa. Toinen suuri muutos minkä itsessäni olen huomannut valmennuksen ansioista on unen superhyvä laatu ja vireystilan parantuminen pitkin päivää. En muista koska viimeksi mä olisin nukkunut päikkärit, ei vaan ole ollut tarvetta liikkumisen ja oikean ruokavalion takia. tää oli huippu valmennus!”

 

 ”Painonpudotus ei ole mahdotonta! Ja minä pystyn siihen. Olen saanut Liten kautta oppia järkevän ruokarytmin ja ilon liikkumiseen. Oon iloisempi ja tyytyväisempi itseeni kuin koskaan. Matkaa on vielä ihannepainoon, mutta tämä matka itsessään on ihanaa ja elämänmakuista.”

 

Ehkä sinunkin tarinasi voi olla tässä ensi kerralla? Lähde mukaan Liteen täällä ja muuta elämäsi suuntaa.