abc

Aloittelijan ABC

Kuntosalitreenin aloittaminen voi olla monelle pelottava ajatus. Mitä siellä kuuluu tehdä? Teenkö liikkeet oikein? Tuijottaako ihmiset mua ja tajuaa että toi on täällä ekaa kertaa? Enhän loukkaa itseäni?

 

Nämä kysymykset pyörivät varmasti monen aloittelijan päässä ja voivat pahimmillaan estää urheiluharrastuksen aloittamisen. Kynnys kuntokeskuksen ovien avaamiseen on kova, varsinkin jos ylipainoa on kertynyt ja kuntotaso on huono. Moni tuntee olonsa avuttomaksi ja oma tilanne ja osaamattomuus nolottaa.

 

ei-osaa_jumppaa

 

Hätä ei kuitenkaan ole tämännäköinen! Listasimme muutaman hyvän vinkin jolla madaltaa kynnystä ja saada treenaamisesta heti alusta asti enemmän irti.

 

A) Kotitreenit kunniaan!

Jos urheilu on kokonaan uusi asia, voi olla jopa parempi aloittaa kotitreeneillä. Omalla kehonpainolla saa tehtyä yllättävän haastavia ja tehokkaita harjoituksia, eikä välineitä tarvitse juurikaan olla. Tällöin myös kehosi pysyy hyvn mukana touhussa kun se ensin tottuu tekemään asioita oma paino vastuksena ja sen jälkeen vasta otetaan lisäpainot mukaan kuvioihin. Ota tavoitteeksi tehdä kotitreenejä aluksi esim. 2-3 kertaa viikossa. Niissä on myös se hyvä puoli, ettei aikaa kulu niin paljoa kun salille siirtymisajat jäävät pois. Liikkuminen alkaa tulla tutuksi ja alat olemaan valmis siirtymään kuntosalitreenin pariin.

vatsarutistus_pyoraily

B) Unohda ennakkoluulot!

Moni ajattelee, että salilla käy vain pelottavia bodareita ja muita ”tosissaan” treenaavia, jotka katsovat kokemattomia aloittelijota nenänvarttaan pitkin. Poikkeuksia tietysti löytyy, mutta yleensä tämä on ihan harhakäsitys. Kaikki salilla kävijät ovat ihan tavallisia ihmisiä joita yhdistää halu urheilla ja pitää itsestään huolta. Monella salilla on itseasiassa hyvin kannustava ilmapiiri ja uudet treenaajat otataan avosylin vastaan. Sitä pelättyä ”tuijottelua” ei yleensä tosielämässä tapahdu, koska ihmiset pääsääntöisesti keskittyvät salilla omaan harjoitteluunsa. Älä siis anna ennakkoluulojen pilata omaa harrastustasi, vaan tavoittele rohkeasti omia tavoitteitasi!

nainen_nauru

C) Etene omaan tahtiin!

Jos jännitys salille menoa kohtaan kuitenkin on kova ja ole ihan hukassa mitä siellä tulee tehdä, aloita esimerkiksi siitä että menet ensimmäisillä kerroilla salille tekemään aerobista treeniä. Joka salilta löytyy varmasti kuntopyörä tai crosstrainer, niitä kun poljet 45 minuuttia niin sinulla on hyvää aikaa tulla jo hieman sinuiksi kuntosalin kanssa. Pukuhuoneet tulevat tutuiksi, samoin henkilökunta ja näet minkä tyylisiä ihmisiä salillasi käy. Tulet huomaamaan, että he ovat kuten sinäkin, ihan tavallisia ihmisiä.

Voit myös halutessasi pyytää kaverin mukaa tueksi, silloin ei jännitä enää yhtään niin paljon!

avarasali

D) Aloita perusasioista!

Kuntosaleilta löytyy mitä kummallisemman näköisiä laitteita ja vempeleitä, jotka voivat nostaa hikikarpalon otsalle jo kun yrität pähkäillä miten päin laitteeseen kuuluu asettua. Unohda siis ihmelaitteet ja keskity perusasioihin. Tee alkuun vaikka kiertoharjoitteluna koko kroppaa kuormittavia harjoituksia vapailla painoilla ja omalla kehonpainollasi.

Esim. kyykky penkille + etunojapunnerrus + hauiskääntö tangolla + istumaannousu

Näin kehonhallintasi paranee ja saat hyvän treenin tehtyä ilman että joudut kamppailemaan laitteiden säätöjen kanssa. Itsetuntosi treenaajana kohenee ja homma alkaa tuntua mielekkäältä kun huomaat kehittyväsi nopeasti.

kyykkytekniikka

E) Pyydä apua!

Nykyään apua treenaamiseen on tarjolla hyvin erilaisissa muodoissa ja jokaiselle kukkarolle löytyy varmasti omansa. Kuntosaleilta löytyy yleensä henkilökuntaa, joka opastaa sinua mielellään kuntosalilaitteiden käytössä. Älä siis pelkää pyytää apua, sitä varten henkilökuntaa saleilla on!

reidenojennus_pt

Erilaiset nettivalmennukset ovat hyvä vaihtoehto silloin kun etsitään edullisempaa vaihtoehtoa, mutta halutaan silti että käytössä on valmiit treeniohjelmat joita noudattaa. FitFarmin nettivalmennuksista löytyy aina laadukkaan tekniikkavideot, joissa käydään kaikkien liikkeiden oikeat suoritustekniikat läpi. Mukana on myös usein ohjelmia sekä koti- että salitreeneihin. Mahdollista on myös ottaa ohjattuja treenejä tukemaan nettivalmennuksen onnistumista ja saamaan tukea oikeisiin suoritustekniikoihin.

Henkilökohtaisessa Pt-valmennuksessa saat taas varmasti kaikki palaset loksahtamaan kohdalleen, kun ohjeet räätälöidään juuri sinua varten. Tällöin myös ohjaaja on sinun kanssasi henkilökohtaisesti mukana salilla katsomassa, että tekniikat napsahtavat varmasti kohdalleen ja editystymistä seurataan viikoittain. Ohjaajan kanssa treenaaminen myös usein poistaa pelon tunnetta, koska hänen kanssaan treenatessa et ole yksin ja tekeminen on paljon intensiivisempää.

Kurkkaa itsellesi sopivin vaihtoehto! www.fitfarm.fi 

1 reply
  1. Riina Saari
    Riina Saari says:

    Hei. Oikea olkapääni on leikattu 10 viikkoa sitten. Mitä liikkeitä pystyn tekemään salilla ilman että tarvitsee käyttää käsiä ollenkaan? Haluaisin jo aloittaa salilla käynnin mutta en tiedä uskallanko vielä mennä salille.

    Vastaa

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>