YSTÄVÄNI PAKARA, osa 4: Yleisimmät ongelmat ja käytöshäiriöt

Ystäväni pakara – neliosaisen juttusarjan viimeinen ja kenties hyödyllisin osa! Tässä osassa käsitellään pakaroiden yleisimpiä ongelmia ja käytöshäiriöitä!
Lue osa 1 täältä!
Lue osa 2 täältä!
Lue osa 3 täältä!

 

Yleisimmät ongelmat ja käytöshäiriöt:

Jos pakaran kanssa tulee ongelmia, syypää on usein keskimmäinen pakaralihas, joka ei aktivoidu kunnolla. Kipu tai vaiva ei tällöin yleensä tunnu pakarassa, vaan oireet tuntuvat esim. alaselän kipuna, lantion alueella, lonkassa, tai jopa yläselässä ja niska-hartiaseudulla. Jos keskimmäinen pakaralihas antaa heikon aktivaation vuoksi toiselta puolelta periksi, lantio pääsee kiertymään ja kippaa sivulle (kuva 1) joka askeleella ja jopa seistessä.

Näyttökuva 2017-03-16 kello 9.50.47

Kuva 1

Keskimmäisen pakaralihaksen vaivojen taustalla vaikuttaa usein nykyinen elämäntapamme, johon liittyy paljon istumista. Istumatyö on yleistynyt viime vuosikymmenten aikana hurjasti, ja vietämme muutenkin paljon aikaa istuma-asennossa. Istuma-asennossa keskimmäinen pakaralihas on koko ajan hieman venyneessä asennossa, jolloin sen hermotus heikkenee erinäisten mekanismien kautta.

Istumisen lisäksi pakaran hermotusta heikentää se, että kuormitamme päivittäisissä toiminnoissamme hyvin harvoin pakaraa sen täydellä liikelaajuudella. Emme siis käy riittävästi syvässä kyykyssä tai ojenna jalkoja aivan suoraksi vaan liike tapahtuu nivelen keskialueella, jolloin pakara ei aktivoidu kunnolla. Enää ei tarvitse istua slaavikyykyssä nuotiolla luolan edessä lämmittelemässä käsiä (kuva 2), tai nyhtää perunaa maasta, vaan hommat hoituvat helpommin.

sn-neandertal_4

Kuva 2

Kun keskimmäisen pakaralihaksen vaivoja lähdetään kuntouttamaan, paras lääke on täsmäjumppa, jota tehdään kaksi kertaa päivässä kaksi minuuttia. Jumpassa tärkeää on tietysti saada liike tuntumaan oikeassa paikassa, mutta myös se, että lihasta ei viedä ”hapoille” vaan liikkeet ovat hyvin kevyitä ja hallittuja, jolloin pakaran tiedostaminen paranee ihan aivokuorella asti. Jos jumppa tehdään ajatuksella ja saadaan menemään oikeaan kohtaan, saadaan jopa parissa viikossa tuloksia ja pakara aktivoitumaan paremmin.

 

Vinkkinä, että pakaran treenaamiseen erikoistunut FitBelfie-valmennus alkaa 27.3. Lue lisää täältä!

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>