kaikki

Välipalarahkat testissä! Mikä yltää ylitse muiden?

FitFarmin raati otti taas tiukkaan syyniin erilaiset uutuusrahkavälipalat! Tiukka neljän hengen raati arvioi kahdeksan erilaista välipalavaihtoehtoa kylmähyllystä. Mukaan valikoitui maitotuotteita, kasvispohjaisia tuotteita, myslillä ja ilman, makeutusaineilla makeutettuja sekä makeuttamattomia. Vaihtoehtojen kirjo on nykyisin siis todella laaja, joten valinnan varaa on! Mikä on sinun suosikkisi?

 

Alpro Go On Mansikka–Vadelma -soijavalmiste

+Rahkamainen ja houkutteleva koostumus ja ulkonäkö
+Hyvin marjaisa, vadelma sekä mansikka maistuvat vahvasti
+Täyteläinen rakenne ja maku
+Sopii kasvissyöjille
+Hauska hilloyllätys pohjalla
-Melko paljon sokeria
-Saisi olla enemmän proteiinia

Arvosana 2,5/5

Ravintoarvot per 100 g
Energiaa 85 kcal
Proteiinia 5,1 g
Hiilihydraatteja 8,8 g
Rasvoja 2,8 g


Pakkauskoko 150 g

 

alpro

Arla Protein Vienosti Vaniljainen Jogurttikombo 

+Houkuttelevan näköinen, jogurtissa on vaniljahippusia
+Ei makeutusaineita tai lisättyä sokeria
+Hyvä ja pehmeä rakenne
+Lusikka
+Siemenet tuovat suutuntumaa ja ruokaisuutta
+Kivasti proteiinia purkillisessa
-Teennäinen ja hieman liian makea maku
-Yleisvaikutelma jää hieman pliisuksi

Arvosana 3/5

Ravintoarvot per 100 g
Energiaa 118 kcal
Proteiinia 9,4 g
Hiilihydraatteja 8,4 g
Rasvoja 5 g

Pakkauskoko 200 g

 

arlaproteinmysli

Yosa Break Viikuna-uuniomena

+Plussaa innovatiivisista makuvaihtoehdoista!
+Sopii kasvissyöjille
+Kaurainen ja ruokaisa maku
+Omenasose ja viikuna maistuvat selkeästi, luonnollinen maku
+Hauskoja sattumia
+Lusikka
+Ei lisättyä sokeria tai makeutusaineita
-Ulkonäkö ei houkuta
-Heikot ravintoarvot, ei juuri proteiinia, lähinnä hiilaria
-Hieman mömmöinen rakenne
-Ihan hyvä lisä aterialle, mutta vaatii kyytipojaksi jotakin proteiinipitoista, jotta nälkä pysyy poissa.

Arvosana 2/5

Ravintoarvot per 100 g
Energiaa 59 kcal
Proteiinia 1,5 g
Hiilihydraatteja 10,9 g
Rasvoja 0,6 g

Pakkauskoko 200 g

 

kaurarahka

Valio Lumo Salmiakki

+Yllättäen aikas maku
+Hyvät ravintoarvot, paljon proteiinia, ei juuri hiilareita
+Sopivan salmiakkinen ja maistui myös henkilölle, joka ei juuri perusta salmiakista
+Ei lisättyä sokeria
+Lusikka
-/+Maistuu hieman terveelliseltä
-Makeutusaineita
-Löysähkö koostumus
-Harmaa väri ei juuri houkuta

Arvosana 2/5

Ravintoarvot per 100 g
Energiaa 54 kcal
Proteiinia 9,2 g
Hiilihydraatteja 4,1 g
Rasvoja 0,2 g

Pakkauskoko 160 g

lumo

Valio Profeel Sokeroimaton Päärynä

+Raikas maku, tulee mieleen Viilis
+Hyvät ravintoarvot, paljon proteiinia, ei juuri hiilareita
+Houkutteleva ulkonäkö, kiinteää ja vaaleaa
+Ei lisättyä sokeria
-/+ Paksu rakenne
-Makeutusaineita
-Esanssinen

Arvosana 3,5/5

Ravintoarvot per 100 g
Energiaa 65 kcal
Proteiinia 11 g
Hiilihydraatteja 4,4 g
Rasvoja 0,2 g

Pakkauskoko 275 g

profeel

Arla Protein Greens Omena-pinaatti-sitruuna

+Ei keinotekoisia makeutusaineita
+Ei lisättyä sokeria
+Laktoositon
+Hyvin proteiinia
+Lusikka
-Luotaantyöntävä ulkonäkö, pinnassa killuu vihreitä täpliä
-Erottunut rakenne
-Raskas ja pahvinen maku
-Öklö jälkimaku

Arvosana 1/5

Ravintoarvot per 100 g
Energiaa 70 kcal
Proteiinia 10 g
Hiilihydraatteja 7,3 g
Rasvoja 0,2 g

Pakkauskoko 200 g

 

Arla Protein Greens Mango-lehtikaali-lime

+Maistuu kesälle
+Muistuttaa mango-meloni-jäätelöä
+Ei keinotekoisia makeutusaineita
+Ei lisättyä sokeria
+Laktoositon
+Hyvin proteiinia
+Lusikka
+/- Jäykkä rakenne
-Ei hirveän houkuttelevan näköinen
-Erottunut rakenne
-Pistävä jälkimaku

Tämä tuote jakoi valtavasti mielipiteitä, osa inhosi ja osa rakasti!

Arvosana 2/5

Ravintoarvot per 100 g
Energiaa 70 kcal
Proteiinia 10 g
Hiilihydraatteja 7,2 g
Rasvoja 0,2 g

Pakkauskoko 200 g

proteingreens

Skyr Creamy Maustamaton – mukana mysli

+Raikas maku
+Ihanan kermainen rakenne, röpöt tuovat suutuntumaa
+Lusikka
+Koko välipala yhdessä purkissa, samasta saa rasvat, proteiinit ja hieman hiilariakin
+Ei makeutusaineita, vain hieman hunajaa
+Röpöt tuovat hieman makeutta
+Terveellinen nautinto!
+Gluteeniton

Koko raadin suosikki!

Arvosana 5/5

Ravintoarvot per 100 g
Energiaa 128 kcal
Proteiinia 11 g
Hiilihydraatteja 5,6 g
Rasvoja 7 g

Pakkauskoko  183 g

skyr

Voittajaksi selviytyi kirkkain pistein Maustamaton Skyr, jossa oli mukana siemensekoitus! Koko raati oli voittajasta yksimielinen!

kannetauki

2017-05-29-23-22-08

FitFarm testaa: välipala- ja proteiinijäätelöt

Jäätelö, tuo kielletty hetrkku.

Hetkinen, onko sittenkään?

Kauppojen pakastealtaasta voi nykyään bongata erilaisia proteiini- ja välipalajätskejä. Millaisilla ravintoarvoilla ne on varustettu ja voiko ”terveysjäätelö” oikeasti maistua hyvältä? Se selviää nyt.

 

Elovena välipalajäätelöt:

 

Metsämarja

  • ravintoarvot/ kpl: 190 kcal, rasvaa 6,5 g, hiilihydraatteja 26 g, proteiinia 4 g
  • laktoositon
  • itse jäätelö hyvänmakuinen, marjaisa hillo jäätelön seassa piristää mukavasti
  • keksin kohdalla tuleekin pettymys, se on kuin sahanpurua suussa. Hajoava koostumus ja kuiva maku
  • pisteet 1,5/5

2017-05-29-23-24-50

Vanilja

  • ravintoarvot/ kpl: 180 kcal, rasvaa 6,4 g, hiilihydraatteja 25 g, proteiinia 3,9 g
  • laktoositon
  • perusjäätelön makuinen jäätelöosuus
  • keksi samaa sahanpurua kuin toisessakin maussa, ei jatkoon
  • pisteet 1/5

Molemmissa jäätelöissä ravintoarvot jäävät varsinkin proteiinin suhteen vajaiksi, vaikkei kalorimäärä päätä huimaakaan.

2017-05-29-23-25-29

 

Lohilo-proteiinijäätelöt:

 

Banana split chocolate swirl

  •  ravintoarvot/100 g: 123 kcal, rasvaa 4,1 g, hiilihydraatteja 9,2 g, proteiinia 12,3 g
  • purkillisessa jädeä proteiinia 22 g
  • vähälaktoosinen
  • ihan ”oikean” jäätelön koostumus, hyvä banaaninen maku, sulkaakierteet piristävät mukavasti
  • raadin mielestä mainio tuote sekä maun että ravintoarvojen puolesta, käy hyvin silloin tällöin korvaamaan esim. rahkan+pähkinät
  • pisteet 5/5

2017-05-29-23-23-02

Salted caramel

  • ravintoarvot/100 g: 138 kcal, rasvaa 4,5 g, hiilihydraatteja 11 g, proteiinia 13 g
  • purkillisessa jädeä proteiinia 23 g
  • vähälaktoosinen
  • Hyvä carameljätskin maku ja koostumus. Suolaiseen kinustkikastikkeeseen olisimme toivoneet hieman lisää potkua, koska nyt se jää hieman jäätelön jalkoihin.
  • ihan hyvä jätski kuitenkin sekä maun että ravintoarvojen puolesta
  • pisteet 4/5

 

Voittaja tässä jätskitestissä on ylivoimaisesti täysillä pisteillä Lohilon Banana split chocolate swirl!
Ei tunnistaisi ”terveysjäätelöksi” jos ei sitä tietäisi. FitFarmin raati suosittelee!

2017-05-29-23-23-59

Näyttökuva 2017-05-24 kello 15.32.33

5 syytä välttää kesätissuttelua

Miksi vaihtaisit sauna- ja terassijuomat tänä kesänä terveellisempiin?

1. Nestevaje

Janoisena siiderin sihauttaminen on vihoviimeinen rasti, sillä alkoholi aiheuttaa voimakkaasti nestevajausta. Korkkaa siis mieluummiin vissy, kaloriton virvoitusjuoma tai mausta itsellesi vettä. Näin vältyt kehon kuivumiselta. Hyvin nesteytettynä vältät väsymystä, ajatus juoksee paremmin ja ihokin on kirkkaampi!

Näyttökuva 2017-05-24 kello 15.38.12

2. Kaloripommi

Satunnaisetkin terassioluet tai iltatissuttelut kasvattavat energiansaantia hurjasti! Alkoholijuomat sisältävät usein valtavia määriä sokeria ja gramma alkoholia sisältää jo itsessäänkin saman verran energiaa kuin gramma rasvaa, eli 9 kcal.

Näyttökuva 2017-05-24 kello 15.32.05

3. Morkkis

Etenkin hieman runsaamman alkoholin nauttimisen seurauksena tulee monesti tehtyä tai sanottua asioita, joita seuraavana päivänä katuu. Toisaalta morkkis voi iskeä vaikka ei olisi tullutkaan toilailtua. Vesilinjallakin voi pitää hauskaa ja silloin harvemmin morkkis iskee seuraavana päivä.

Näyttökuva 2017-05-24 kello 15.32.33

4. Univaje

Alkoholin nauttimisen mielletään auttavan nukahtamiseen, mutta todellisuudessa alkoholi aiheuttaa heikentynyttä unenlaatua. Unesta tulee levotonta eikä uni piristä, joten väsymys painaa päivisinkin!

Näyttökuva 2017-05-24 kello 15.32.42

5. Terveyshaitat

Alkojolilla on tunnetusti suuria terveyshaittoja, se vaikuttaa negatiivisesti niin vatsaan, haimaan, maksaan ja aivoihinkin! Se lisää erilaisten syöpien, haimatulehduksen, rasvamaksan, vatsavaivojen sekä dementian riskiä. Lisäksi alkoholin nauttiminen aiheuttaa korkeaa verenpainetta. 

Lisäksi hiprakassa toikkaroiminen aiheuttaa merkittävästi kohonnutta tapaturma-alttiutta.

Näyttökuva 2017-05-24 kello 15.31.06

Valitse siis juhlistaa tulevaa kesää kevyemmällä ja terveellisemmällä linjalla! Terassilla voi valita alkoholittomat drinksut ja rannalle tai mökille mukana kulkee vaikkapa kevyet aminohappojuomat. Näin voit nauttia jokaisesta kesähetkestä eikä huono olo, nestevaje tai morkkis vaivaa.

Jos ystäväpiirisi tyrmistyy kun kerrot valinneesi täksi kesäksi terveellisemmän linjan, keskustele vakavasti heidän kanssaan, että asia on sinulle tärkeä ja olet valinnut nyt tämän linjan oman hyvinvointisi vuoksi. He ymmärtävät varmasti, koska läheisinäsi he haluavat Sinulle parasta!

 

Vinkit kevyempään ja terveellisempään kesään löydät 5.6. alkavasta Superdieetti®- tai Superdieetti® Simple -nettivalmennuksesta!
Kurkkaa valmennukset täältä: https://www.fitfarm.fi/valmennukset/