FitFysio, osa 1: Hiirikäden kesyttäminen

Hiirikädellä tarkoitetaan tietokoneen käytöstä johtuvia ranteen ja kyynärvarren lihasten kiputiloja. Hiirikäsi ei ole vielä diagnoosi, vaan se on yleisnimitys monelle kyseisen alueen vaivalle. Usein kipu paikallistuu tietokonehiirtä käyttävän käden kyynärvarren ulkosyrjälle, jolloin siitä voidaan käyttää myös tenniskyynärpää-nimitystä. Vaiva ilmenee tyypillisesti liiallisen rasituksen tai huonon työergonomian seurauksena. Hiirikäsi kannattaa kesyttää ennen sen ärtymistä kiusaavaksi tulehdukseksi.

shutterstock_299367473

Panosta työergonomiaan

  • Jos työpaikallasi on mahdollista konsultoida fysioterapeuttia, tee se hyvissä ajoin. Hän asettaa työpisteesi niin, että istut ryhdikkäästi eikä käsi pääse työpäivän aikana liiaksi rasittumaan. Oikeanlaiseen ergonomiaan vaikuttavat monet asiat: tuoli, työpöytä, näyttö ja hiiri sekä työpisteen valaistus. Pienilläkin korjauksilla voi olla suuri vaikutus vaivan kesyttämisessä.

 

Hiiren tarkistus

  • Läppärit ja etätyöskentely ovat nykypäivän trendejä. Tarkista kuitenkin, ettet nipistä työergonomiastasi työn tehokkuuden kustannuksella. Ergonominen työpiste tai viimeistä huutoa oleva hiiri eivät palvele, jos ne ovat työpaikalla käyttämättöminä sillä välin kun sinä nautit etäpäivän eduista toisaalla. Nappaa siis bluetooth-hiiri matkaan etäpäivälle lähtiessä.

hiiri

Pidä taukoja

  • Taukojen pitäminen nostaa työtehokkuuttasi. Taukojen ei kuitenkaan tarvitse olla pitkiä, riittää kun nouset ylös pyörittelet hartiat muutaman kerran ympäri ja istut takaisin ryhdikkääseen asentoon. Hiirikäsi syntyy kun käden lihakset ovat jatkuvassa staattisesta jännityksestä ja tämän vuoksi epäergonomisen asennon ylläpitäminen tekee lihaksille hallaa. Hiirikäden kolkuttaessa nurkan takana lihakset suorastaan huutavat taukoja.

 

Venyttele ja rentouta

  • Ylikuormittuneet kyynärvarren lihakset kaipaavat rentoutusta. Muista venytellä niin kyynärvarren ojentajat kuin koukistajatkin. Soita rohkeasti luottohierojallesi. Mikäli kalenterista ei löydy tilaa hieronta-ajalle, niin hierontapallolla saa erinomaisesti käsiteltyä myös kyynärvarren jännittyneet lihakset omatoimisesti.

 

Toimi pitkäjänteisesti

  • Hiirikäsi ei ole vielä kokonaan kesytetty vaikka oireet katoaisivatkin ja käsi olisi kivuton. Edessä on vielä päämäärätietoista harjoittelua eli kyynärvarren lihasten vahvistaminen erilaisin ranteen koukistuksin, ojennuksin ja käden puristusvoimaharjoittein. Harjoitteissa vain mielikuvitus on rajana eli niitä voi tehdä erilaisten apuvälineiden avulla (pienet käsipainot, vastuskuminauha, vesipullo jne). Varminta on kuitenkin käydä näyttämässä kättä viimeistään tässä vaiheessa fysioterapeutille ja hakea juuri sinulle sopivat vahvistavat harjoitteet.

 

–Milla Lähdeniemi, FitFarmin fysioterapeutti

venytys

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>