FitFysio, osa 5: Loskan yllättäessä villasukkajumppa pelastaa

villasukkajumppa

Ulkona pyryttää lunta tai maa on täynnä loskaa. Aina ei jaksa tai viitsi raahautua salille asti. Sohvakin kutsuu lämmöllä ja pehmeydellään. Sohvan mukavan kutsun voi kesyttää tehokkaalla ja hauskalla villasukkajumpalla. Tarvitset vain itsellesi mieluiset villasukat, hieman paljasta lattiatilaa ja olet valmiina taistoon!

Lipsuva vuorikiipeilijä – Joskus askel lipsuu suuremmankin vuoren valloittajalla.

  • Laita villasukat jalkaasi tai aseta ne lattialle jalkojesi alle. Asetu punnerrusasentoon lattialle.
  • Liu’uta jalkoja vuorotellen koukussa lähelle kyynärpäätä ja ojenna jalka takaisin suoraksi.
  • Lisää tempoa, älä anna jalan pysähtyä vaan anna villasukan liukua pitkin lattiaa.

 

Hiihtävä bulgarialainen- Aina ei ole hyvä sää lähteä hiihtämään.

  • Seiso jalat vierekkäin ja ota villasukka pois tukijalasta, jotta se ei lipsu liikkeen aikana.
  • Liu’uta jalka taakse, jotta laskeudut askelkyykkyasentoon ja palaa takaisin alkuasentoon.
  • Kiinnitä koko ajan huomiota etujalan polven asentoon: polvi ei saa päästä heilumaan sivuttaissuunnassa.

 

Mittarimato järven jäällä – Vanha kunnon mittarimato lisähaasteella

  • Aseta villasukat jalkojen sijasta käsiisi tai käsien alle lattialle. Seiso jalat yhdessä, pidä polvet suorassa ja tuo kädet lattiaan
  • Tee tämän jälkeen perinteinen mittarimato-liike eli liu’uta käsiä hallitusti, jotta päädyt punnerrusasentoon. Pidä keskivartalo tiukkana, jottei selkä pääse notkistumaan tai pyöristymään. Palaa takaisin alkuasentoon.

 

Lantionnosto loskassa – Loskassa kukaan ei halua kastella itseään, pidä siis pylly korkealla liikkeen aikana!

  • Laita villasukat takaisin jalkaasi tai lattialle jalkojesi alle ja asettaudu selinmakuulle jalkojen ollessa koukussa.
  • Aloita liike jännittämällä pakaroita voimakkaasti, jolloin lantio nousee hieman lattiasta irti.
  • Liu’uta toinen jalka suoraksi ja tuo se takaisin koukkuun. Toista sama toisella jalalla.
  • Viimeistele liike lantionnostolla ja aloita alusta.

 

Penkkimestarin salaisuus – Teholiike rintalihaksille! Harjoitat rintalihaksia niin sivuliu’utuksessa kuin punnerruksessakin! 

  • Laita villasukat lattialle käsien alle ja asetu punnerrusasentoon käsien ollessa noin 20 cm päässä toisistaan. Voit myös pitää polvet lattiassa, koska saat kyllä varmasti villasukista tehoa liikkeeseen.
  • Liu’uta käsiä erilleen toisistaan, jotta mahdut tekemään punnerruksen.
  • Vedä kädet takaisin aloitusasentoon eli lähelle toisiaan.

 

Artikkelin on kirjoittanut FitFarmin fysioterapeutti Milla Lähdeniemi

 

1 reply

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>