21768242_10155618370380782_4793333396794149320_n

Ryhmäliikunta -uhka vai mahdollisuus?

Olen tainnut aikaisemminkin kirjoitella ryhmäliikuntatunneista. En kuitenkaan koskaan, ikinä, ole rakentanut niiden varaan omaa liikkumista. Viimeisen kk:n ajan olen näin kuitenkin tehnyt. Huomasin nimittäin jumiutuneeni monella tapaa. Sen jälkeen kun selkä pamahti rikki, varsinaista kivutonta kuukautta ei ollut treenien suhteen ollut. Se että voi liikkua, niin että pystyy vielä kävelemään on toki jo paljon, mutta kokonaan kivuttomaksi en ollut vielä ennen kesää päässyt. Kesä meni kevyesti vain parilla salitreenillä, paino oli enemmän kävelyllä sillä juostakaan ei oikein uskaltanut. Muutama yritys jäi siihen kun kipu muistutti vaivan olemassaolosta.

 

Vaihtoehtona täysi liikkumattomuus ei todellakaan ole. Selkä ja keskivartalon lihakset vahvistuu tekemällä. Koko keholle tekee hyvää monipuolinen liikunta. Löysin itseni keskeltä negaation kehää. Kaiken sen jälkeen, edes ohjatusti ei saanut treeniä tehtyä ilman kipua. Todella kova paikka. Välttelin kutsuja treenaamaan salille sillä tilanne hävetti. Ja ihan suotta, I know, mutta ajattelispa sitä aina järkevästi. Iski eräänlainen kisaväsy.

21766651_10155618419020782_3189819979913788261_n

Jotenka, puhtaalta pöydältä. Päätin lähteä kokeilemaan ryhmäliikuntatunteja. Valikoima on laaja, tunteja aloittelijasta kokeneempaan. Synttärilahjaksi saama urheilukello toimii hyvänä realiteettinä. Näkee sykkeitä, arviota kalorinkulutuksesta. Dataa tekemisestä. Perus lihaskuntoa, aerobista, ja tosiaan, eri leveleissä. Ja aina päättää itse miten tunnin suorittaa. Tekeekö täysillä, ottaako 3 vai 5kg:n lisäpuntin. Ja venyttely, niihinkin kun on omia tunteja. Tulee tarpeeseen!

Koen kyllä että salitreenitaustasta on hyötyä. Moneen kertaan olen miettinyt että melkeinpä kyllä jokainen ryhmäliikuntakävijäkin hyötyisi muutamasta kerrasta salitreeniä ohjatusti, niin että hahmottaa omaa kehoaan ja sen toimintaa tehokkaammin. Toisaalta, monelle riittää kevyempikin tietoisuus kehon toiminnasta.  Ohjaajien erilaisuus on myös keskeistä, toiset ohjatessaan korostavat lihakseen kohdistuvan työn tunnistettavuutta, tiedättekö sitä että tehdessä todella tajuaisit mikä lihas tekee töitä ja toiset taasen korostavaa hyvää fiilistä tehdessä. Toki tunnillakin on eroa, jos menet tanssimaan on se vissin erilaista kuin TRX -tunti ja niin pitääkin ;) Ja todella kiva saada uusia ajatuksia salitreeniinkin, sellaisesta semikyllästymistilanteesta kun on lähtenyt, on kiva huomata tunnin aikana fiilistelevänsä miten kiva tämä ja tämäkin liike on ottaa omaan treeniinsä myöhemmin. Eli uutta oppimassa ehdottomasti, ja se jos mikä on kivaa :) Isoimmaksi haasteeksi koin aluksi aikatauluttamisen, mutta nykyään varaan seuraavan viikon tunnit jo edellisviikolla, näin on koko paketti, joka myös arkena tunnetaan, on helpompaa organisoida. Kipukin on pysynyt poissa viime viikkoa lukuunottamatta ja sekin oli omaa syytä. Lämmittely, lämmittely ja vielä kerran lämmittely etenkin jos jotain on jo mennyt rikki, ja vielä parempi jos ei mitään ole onnistunut rikkomaan. Tärkein asia ennen treeniä. Sanoinko jo lämmittely?

22046000_10155618396430782_2504341683221095509_n

 

Onneksi sitä on oppinut jonkin verran kuuntelemaan, tai oikeastaan kuulemaan mitä keho sanoo. Toisaalta myös uusien haasteiden myötä rohkaistunut kokeilemaan. Tämän syksyn tavoite on saada se rohkeus tekemiseen pysyväksi mielentilaksi. Päätös tekemisestä on tehty ennen tunnin alkamista, tekeminen arvioitu jo etukäteen turvalliseksi. Keskittyen keskivartalon ja selän lihasten vahvistamiseen, kuitenkin niin että koko kehon liikkuvuus paranee projektin myötä. Rohkeus voi kyllä joskus olla iso juttu, paljon muutakin kuin vain päätös tehdä tunti tietyllä tavalla, suorastaan oman postauksensa arvoinen asia!

Ja jestas sentään, saanut nauraa jo ihan kiitettävästi. Kun et koskaan ole osallistunut askelkuvioita sisältäviin ohjelmiin satunnaisia kertoja enempää, onhan se nyt hulvatonta meininkiä sheikkaa bootya Anatuden tahtiin, terkuin kaks vasenta jalkaa!  Oon löytänyt itteni miettimästä tunnilta puuttuvaa viinitarjoilua lantion letkistämiseksi, myönnettäköön. Ehkä sekin siitä, tai sitten ei ;) Onneksi meille tuplavasureillekkin on vaihtoehtomme…

Uusi viikko, ehkä vanhat haasteet mutta pienin muutoksin pientä vaihtelua ja virkistystä. Liikkua voi niin monella tapaa ja hyvä niin.

<3

-M-

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>