26231379_10155904077635782_5855464549876949515_n

Budjetointia

Uusi vuosi, uudet kujeet. Tai vanhat kujeet uudella twistillä. Maaginen vuodenvaihde jonka jälkeen asiat on helpompaa ottaa haltuun. Niin siis helpompaa kuin edellisviikolla. Tietty. Koska uusivuosi.

Jumppatunneilla ohjaajat muistuttaa rauhallisesti aloittamisen tärkeydestä. Jottei vallan hamstraisi kaikenmoista ja uupuisi ja jättäisi hommaa sikseen. En puutu siihen, ei ihan hirveästi ole varaa moiseen, jos luet blogin aikaisempia kirjoituksia niin saatat saada tästä ajatuksesta kiinni…

Mutta oman hyväksi havaitsemani vinkin voin kuitenkin tähän jakaa.

Entä jos uudesta tulisi tapa jos sen ajattelisi niin kuin tulee ajatelleeksi muitakin varsin tuttuja asioita. Suorastaan arkeen kuuluvia. Päivittäisiä asioita.

Moni meistä tekee kuukausibudjettia. Merkkaa paperille tulonsa ja menonsa. Ainakin pääpiirteittäin. Tiedän että on niitäkin jotka merkkaa kaiken. Yhtä monia tapoja kuin tekijöitäkin. Varmistaen että talous pysyy suunnitelluissa uomissa, omassa hallinnassa ja rahat riittää. Tämä on ehdoton työkalu itselle. Yksi mieli jonka pitää muistaa niin paljon, kokonaisuuden hahmottaminen on paljon helpompaa kun on mustaa valkoisella apuna.

Entä jos tekisi liikuntabudjetin.  Miettii oman kuukausitavoitteen ja lähtee kulkemaan sitä kohti. Apuna suunnitella kalenteriin. Näin teen nykyään. Elämäntapamuutoksen jälkeen, kun siirryin itsenäiseen treenaamiseen koko homman ylläpitämisen ydin vaiheikkaassa arjessa on suunnitella, suunnitella ja suunnitella. Toki on tilaa extempore, mutta budjetoimalla kokonaisuuden hallinta on paljon helpompaa. Ja tuttua, joten kun uuden äärellä monella tapaa on, miksei ajattelisi sitä jonkin jo niin tutun kautta. Tällä hetkellä omana tavoitteena on liikkua n.12 kertaa kk niin että tulee hiki. Tilanteen mukaan. Jumppatilanteen kartoitus, arjen palasten kartoitus ja sitten suunnittelemaan. Kotona, salilla, ulkona, kenen kanssa… On kovin jopa lohdullistakin päästä tekemään tämä ensin vaikka jo ajatustyönäkin, sieltä se pieni nostava voima löytyy kun sunnuntaiaamuna 10.30 spinning -tunti odottaa vaikka sängyn pohjakin niin kovin houkuttelee. Ruuhkavuosina harvalla on mahdollisuutta päästä toteuttamaan arkea ilman että sitä noin muutenkin miettii ja suunnittelee.

26903925_10155904079160782_1832173663487714623_n
Eräänä vkl aamuna kun tyyny olisi niin kovin kutsunut..

Samaa ajatusmaailmaa pyrin toteuttamaan myös siinä jos suunnitelmat ei aina 100% pidä. Jos törsään joskus, enhän kuitenkaan pistä koko taloutta sileäksi yhden poikkeaman takia. Miksi tekisin niin sitten liikkumisen suhteen? Jos suunnitelma ei pidä, homma kannattaa käsitellä itsensä kanssa, miksi näin kävi. Ja jatkaa sitten siitä.

Yksi jouhevuuden tuoja on muuten salikassin pitäminen valmiina, itsellä se on joko edellisiltana ajatuksella suunniteltuna tai sitten niin kuin tässä viikolla vajavaisesti toteutettuna aamukiireessä, ilman juomapulloa, jalkatreeni työpäivän jälkeen nesteytyksellä auttaa taas muistamaan seuraavalla kerralla sen putelin… Ei vakavaa, mutta ilman suunnittelua en olisi ottanut tuota aikaikkunaa haltuun tuonkaan vertaa. Hiomista kyllä selkeästi vielä on, krhm.

1971c9c9ebc7e02d70c6c3187004c66a
Tämä kuva liittyy aina aiheeseen, eiku… (Todellakin!)

 

Viikonloppu kuluu nyt suunnitellusta poiketen flunssantorjuntahommissa, asetaattimuotoista sinkkiä suihkeena tankaten, josko ensi viikolla pääsisi testailemaan uusia spinukenkiä <3

Miten muuten sinä tuet arjen tavoitteiden täyttymistä? Olisi supermielenkiintoista kuulla!

Huisaa, letkeää ja mainiota viikonloppua!

<3

-M-

Yksi vastaus artikkeliin ”Budjetointia”

  1. Itsellä on ”kalenterissa” omat liikuntavuorot ja pidän niistä kiinni, sitten asetan myös omia tavoitteita tyyliin, kahden kuukauden päästä juoksen 6km 35 minuuttiin. Liikuntabudjetti on hyvä idea!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>