1278172_632385860126354_1224751617_o

Mitä tapahtui kisojen ympärillä?

Se on moro!

Ajattelin hiukan valaista kuinka valmistauduin kisoihin, kuinka kisat meni ja mitä suunnitelmia on nyt mielessä.

Suunnitelmia on oltava ja ne täytyy takoa itselleen päähän ,jotta homma etenee haluttuun suuntaan. Olen aina inhonnut sanaa ”pitäisi”! Asiat joko lyödään lukkoon tai muuten ei päästä tavoitteisiin. Suosittelen, että kun päätätte itsellenne tavoitteen , kannattaa sille asettaa myös määräaika mihin mennessä tavoitteessa tulee olla. Tämä on mielen optimointia siihen ,että niin tulee tapahtumaan! Tämän asian, kun osaa tehdä niin ollaan jo puoliksi matkalla kohti tavoitetta!

Kisat meni hyvin ja oma ennätys tuli tehtyä ja se on nyt 320kg! Nyt kerron hiukan kuinka tuohon tavoitteeseen päästiin ja ketkä muut kuin minä itse olin tekemässä tätä tulosta. Täytyy aina muistaa, että itse nostaja tekee sen fyysisen työn, mutta siellä takana saattaa häärätä useampi henkilö, jotka vaikuttavat tulokseen. Ensimmäisenä haluan nostaa tähän sellaisen henkilön nimen kuin Juha Mentula! Juha on veto-ohjelmien takana ja hän on minulle niitä väsänyt viimeisen vuoden. Siihen asti ollaan menty omillaan, mutta kuten joka hommassa jossa halutaan tulla oman sarjan parhaaksi täytyy se ohjeiden laatija olla. Valmentajan merkitys on valtava! Vedin vuoden 2013 kisoissa tasan 300kg ja siitä se nälkä alkoi! Aion saavuttaa vedossa sellaisen tuloksen, että sillä ollaan korkealla. Tavoite toki on olla 100kg paras nostaja maailman tasolla, mutta sen aika ei ole ehkä vielä, mutta se on loppupläänin lyöty! Sitä kohden tehdään hommia. Juhan laatimilla suunnitelmilla on nyt siis vuodessa ykkösnostoa nostettu 20kg, joka on noissa raudoissa mielestäni erinomainen saavutus. Juhan tekemät ohjeet toimii ja itse olen pysynyt aika terveenä koko vuoden eli sen puolesta ei ole treenejä jäänyt välistä. Vuosi on jaksotettu 3 osioon ja kisoja on ollut siis kolmet. Kaikissa on tullut oman sarjan voitto! Pääasiassa ollaan tehty ihan perusvetoa eli prosentilla, mutta viimeisin satsaus tehtiin takareisi-pakara akselille, johon panostettiin paljon ennen näitä viimeisiä kisoja. Silloin käytännössä tehtiin sumovetoa, pinnajullea, lantionnostoja,hyperreverseä ja pukkivetoja. Vasta 6 viikkoa ennen kisoja palattiin perusvetojen pariin. Treenipainot nousi niin kuin oli suunniteltu, joten kisoihin oli helppo lähteä nostamaan. Tavoite oli vetäää uusi ennätys ja niinhän se vedettiin. Toinen henkilö joka on ollut mukana on Bull Mentula, joka on omalla motivoinnillaan minua sparrannut sekä tietysti on minulle ruokapuolen katsonut. Voin siis sanoa, että valmennus on ollut Suomen parasta. Iso Kiitos siis vielä Mentulan veljeksille!

Maastavedossa henkinen puoli täytyy olla kunnossa jos meinataan isoja rautoja nostaa! Oma mieli täytyy olla valmis siihen, että jotain tavoiteltua painomäärää ruvetaan kiskomaan ylös lattiasta. Tämä sama asenne täytyy olla myös mukana omassa reenissä. Oma harjoitus ohjelma näytti aivan todella raskaalta ja ehkä ensimmäinen ajatus oli, että pitääkö minun tommosia rautoja treenissä liikutella.  Stoppasin kuitenkin heti itseni siihen vaiheeseen, kun ajatus päähäni tuli ja pysähdyin. Sillon, kun osaa pysähtyä hetkeen, on myös mahdollista ohjelmoida sitä omaa mieltä. En jäänyt märehtimään ja voivottelemaan vaan menin salille ja luin lapusta, että mitä tehdään ja millä painoilla ja homma oli siinä! Päätin joka kerta, että nyt vedän noi raudat ja niin myös tein. Epäröinti ei auta vaan yleensä pahentaa tilannetta. Mielestäni silloin on pää kunnossa, kun otat tangosta kiinni ja rupeat vetemään ja et muista oikeastaan koko vedosta mitään. Silloin sitä on purkanut ja kohdistanut kaiken energian, huomion ja keskittymisen ainoastaan yhteen asiaan. Edessä on tanko, jossa on paljon limppuja päissä ja se mennään nostamaan ylös! Ennen ykkösvetoja teen yleensä samat rituaalit ennen nostoja, jotka olen kokenut hyväksi. Lisäksi käytän kisapäivänä eritoten paljon mielikuvaharjoittelua ja se on itselläni auttanut paljon. Ihmisen aivot toimivat sillä tavalla, että kun niihin taotaan asioita preesens-muodossa niin ajatus pysyy tekemisessä eikä lähde harhailemaan. Olen aina jännittänyt nostoja, mutta en liikaa. Pieni jännitys on hyväksi, mutta sitten jos meinaa ajatus karata sinne epävarmuuden puolelle täytyy taas osata se oma pää nollata. Tästä on hyvä esimerkki juuri ennen tätä viimeistä kisaa. Kisa-aamuna päähäni tuli yhtäkkiä ajatus, että mitä jos en teekään uutta ennätystä, siellä on tuttuja paljon katsoamassa. Vaimo ja lapset tulevat katsomaan. Nolaanko itseni läheisten edessä. Tällaista kaikkea aamulla liikkui päässäni. Hetken pyörittelin näitä epämukavia asioita päässä, kunnes heräsin ja lähdin tekemään rentoutusharjoituksen. Tein noin 3 minuuttia kestävän hengitysharjoituksen, jossa keskityttiin omaan kehoon ja tuntemuksiin. Ja se auttoi! Sain ajatuksen pois epämiellyttävästä ja taas olin varma, että ennätyshän tänään vedetään kun se kerta ollaan päätetty. Kehotan teitä kaikkia kokeilemaan, että kun tulee jokin ajatus (varsinkin epämiellyttävä) niin sanokaa se ajatus itsellennne ääneen esim. ” Jaahas, nyt minulle tuli ajatus että reenaaminen ei maistu”. Silloin kun sen oman ajatuksen huomaa voi sille myös jotain tehdä. OHJAATKO SINÄ AIVOJASI VAI AIVOT SINUA?

Kisat siis meni nappiin ja suunnitelma toimi. Mitä jatkossa? Nyt olen huilannut noin 1,5 viikkoa salilta ja homma lyötiin taas käyntiin. Seuraavat 2-3 viikkoa mennään ihan perusreenillä monipuolisesti ja sitten aloitetaan taas veto, penkki ja kyykky kuviot eli voimailu! Oma tavoite on kesäkuun Euroopan mestaruuskisat, jossa tavoite on olla mitalisijoilla maastavedossa. Penkkitulos hilataan niin ylös kuin mahdollista ja kovat kyykkyreenit otetaan taas mukaan. Yhdet välikisat ennen kesäkuuta varmasti nostan, mutta missä niin se on auki vielä. Tavoite on kuitenkin nyt kesäkuuhun asti lyöty ja sitä lähdetään toteuttamaan! Kirjoittelen taas ajatuksiani ja matkasta kohti kesää joten pysykää kuulolla.

 

1278172_632385860126354_1224751617_o

Esittely: Kuka olen?

Se on moro!

Ajattelin hieman alkuun kertoa kuka olen ja mistä tulen. Olen ihan kohta 34 vee mies Ylöjärveltä ja toimin Fitfarmilla pääasiassa valmentajana. Teen myös jonkin verran pt-ohjauksia sekä uutena aiheena vielä paljon puhuttu mentaalivalmennus ,johon valmistuin ihan pari viikkoa sitten. Lisäksi toimin pääkouluttajana Fitfarmin PT-koulutuksessa.  Minulla on aivan mahtava perhe, johon kuuluu vaimo ja kolme lasta. Ja tieytysti koira. Farmarivolvoa en kuitenkaan omista :). Olen lähtöisin Keski-Suomen pohjoisesta kulmasta, aivan Pohjanmaan vierestä Kyyjärveltä eli sekoitus vähän pohjalaasta ja keski-suomalaisuutta.

Salitaustaa löytyy vuodesta 1995 asti, silloin tosin ei tehty muuta kuin penkkipunnerrusta pari vuotta ennen kuin päästiin hommasta vähän jyvälle erilaisten lehtien avulla. Voimanostossa kilpailin ekan kerran vuonna 1997 ja sarja tuolloin oli 67,5kg ,joten ihan järin paljon ei elopainoa ollut :). Tosin voimaa oli jo tuolloin ainakin mavessa, kun vedin ekoissa kisoissa 200kg ton painoisena. Voimanostolla mentiin seuraavat 4 vuotta kunnes patellan jänne sanoi polvesta ”poks” ja se oli siinä. Ketutus oli kova, mutta se mikä ei tapa niin vahvistaa.  Kilpailuvietti on aina ollut kova ja pakko oli jotain keksiä kunnes jalka oli taas kunnossa. Niinpä päätin, että minähän muuten rupean nyrkkeilemään ja päätin valua heti Nääshallille ja kohta treenattiinkin 5 kertaa viikossa kilpanyrkkeilyä. Tämä alkoi siis vuonna 2002 ja oli se kivaa vaan kehässä mätkiä. Kisasin nyrkkeilyssä ja eniten jäi mieleen ravintolaottelut, joissa tunnelma oli huikea. Painoa minulla tuolloin oli jo noin 105kg, joten superraskaassa-sarjassa oteltiin. Sehän tiesi vain että lähes jokainen vastustaja oli 2-metriä pitkä, mutta aina pysyttiin täydet erät pystyssä. Asenne ja mielentila tässäkin ratkaisee. Ei voi miettiä kehässä, että ” onpa toi iso ja pitkä” vaan ” ensin väistän ja vetelen palkeisiin ja sit kun se kumartaa niin leukaan” :). Salilla kävin kuitenkin samalla kun nyrkkeilin, joten se ei ole koskaan kokonaan jäänyt pois. 2007 päätin että nyt haluan kilpailla kehonrakennuksessa ja otin yhteyttä Bulliin ja Halosen Mattiin ja siirryin heidän teamiin. Kisasin ensimmäiset 3 vuotta klassisessa kehonrakennuksessa. Tämän jälkeen kisasin kehonrakennuksessa vielä kahtena vuonna ja viimeisen kerran olen ollut lavalla vuonna 2013 Fitness Expossa, jossa sijoituin 5.sijalle -80kg sarjassa.  Kehonrakennuskisojen jälkeen minussa syttyi taas pieni kipinä voimanostoon ja päätin, että ruvetaas välillä taas voimailemaan. Nyt on vuosi kohta voimailtu ja kehitys on ollut mielestäni erittäin hyvää. Tähän asiaan on vaikuttanut paljon mm. Juha Mentula, joka on laatinut ohjeita salinpuolelle ja tietysti Bull, joka on tehnyt minulle ihan jokaisen ruokavalion, tankkausohjeen ja muutenkin ollut se viimeinen henkilö, jolle olen soittanut  jos on ongelmia jonkun saliasian tai ruuan kanssa. Kiitokset siis Mentulan veljeksille! Iso kiitos kuuluu myös perheelleni eritoten vaimolleni, joka on jaksanut kannustaa minua vaikka välillä on ollut hiukan vaikeaakin. Läheisten tuki on tärkeää ja niistä saa voimaa jaksaa taistella!

Seuraavat kisani ovat 14.12.2014 Bullfarmilla ja tarkoitus on vetää uusi oma ennätys. Vanha on siis kesältä Savonlinnasta, jolloin vedin 315kg. Nyt on tavoite se ainakin rikkoa ja tällä hetkellä kunto tuntuu olevan hyvä joten kyllähän toi rikotaan :). Liitteenä on  video tän maanantain aloitusrautavedosta eli 31okg. Kisoista tulee mielenkiintoiset sillä Tero Kivinen tulee Fitfarmilta mukaan ja meillä on sellaista keskenäistä kilpailua vedosta. Ja se on ollut hyväkin asia koska ollaan toinen toistamme tsempattu ja hiillostettu, joten uskon että Teron kanssa vedetään isoja rautoja ylös. Kiitos siis Terolle tästä matkasta kisoja kohti!

Ajattelin hiukan kirjoittaa jatkossa treeneistäni, yleisistä kuulumisista ja jonkin verran paneutua tonne mielenvalmennuksen puolelle. Jos me saamme ernegiamme ja asenteemme kohdistettua johonkin tiettyyn asiaan niin saamme paljon enemmän kyseisestä asiasta irti. Henkinen puoli on äärimmäisen tärkeä niin treeneissä kuin treenien ulkopuolella.

GNOTHI SEAUTON=Tunne itsesi!

Hyvää Itsenäisyyspäivää!

– Korppu-