myrsky

Kun kaikki muuttuu…ja Team Fitnessmyytinmurtajat iskee jälleen!!

Pelkäämme helposti muutosta, sillä se saattaa viedä kohti tuntematonta. Elämä on helpompaa ilman riskejä.

Se on vaan hassua miten huomaa omassa elämässä sekä asiakkaiden elämässä että asiat oikeasti saattavat muuttua jopa aika radikaalistikin ja nopeasti. Se mitä olet ennen pitänyt varmana tai olettanut että joku asia on ja pysyy tietyllä tavalla, voikin kadota. Usein käy jopa niin että kaikki menee kerralla uusiksi.

Älä siis odota huomiseen, vaan elä hetkessä ja tee nyt sitä mitä haluat tehdä.

Asiat muuttuvat, ihmiset muuttuvat ja jopa itsekin saatat muuttua. Monesti ihmiset kasvaa erilleen ja kun omat arvot muuttuu niin samat asiat eivät enää tunnukaan niin tärkeiltä.

Tilanteissa joissa muutos pelottaa ja sitä haluaa vastustaa, saattaa mennä paljonkin aikaa hukkaan. Huonossa parisuhteessa, ystävyyssuhteessa tai työpaikassa saattaa mennä useampikin vuosi siksi että ei vaan uskalla lähteä eteenpäin, koska pelkää muutosta.

Omat unelmat unohtuvat kun elämässä on liikaa negatiivista energiaa, se nimittäin syö kaiken ja ihminen alkaa lusia omassa elämässään. Silloin väsyttää, stressaa ja masentaa eikä mikään kulje.

Kukaan ei ansaitse huonoa kohtelua eikä kenenkään ole pakko unohtaa omia periaatteitaan. Jokaisen täytyy olla terveellä tavalla itsekäs ja se oma hyvinvointi saa ja pitääkin olla etusijalla! Miten voit koskaan huolehtia muista, jos et huolehdi itsestäsi? Liian kiltit ihmiset eivät vaan pärjää tässä maailmassa.

Aina tulisi muistaa että ilman riskejä, ei koskaan saavuta mitään uutta.

Aina kannattaa muistaa myös se, että kun yksi ovi sulkeutuu, toinen aukeaa.

Täytyy vaan uskaltaa jopa hypätä täysin tuntemattomaan eli  ihmiset tehkää sitä mitä haluatte tehdä ja eläkää juuri niin kuin haluatte elää.

myrsky

Myrskyn jälkeen paistaa aurinko 

 

Sitten  hiukan kevyempää asiaa, eli kuvasimme Mikan ja Tomin kanssa uuden fitnessmyytinmurtajat jakson tällä viikolla, ja se julkaistaan ensi viikon lopulla. Kiitos kaikille palautteista ja kommenteista! Fitnessmyytinmurtajien ensimmäinen jakso saavutti suuren suosion, ja katsojakertoja on tällä hetkellä jo yli 33000 mikä on uskomatonta!!Kiitos siis vielä teille katsojille!!

 

Tämä seuraava jakso kannattaa katsoa, varsinkin jos teissäkin asuu pieni sadisti kuten allekirjoittaneessa!!Natsi-Satu oli taas vauhdissa..

 

Tässä teaseria siitä mitä tuleman pitää:

 

 

 

800_8287

Kuinka menestyä personal trainerina? Tämä ei ole laiskan hommaa!!

Personal trainerin ammatti on ollut jo hetken aikaa muoti ammatti ja alalle on ilmestynyt yrittäjiä pilvin pimein. Monella on sellainen kuvitelma että alalla asiakkaita tulee kohtuullisen helposti ja rahaa alkaa tulla ovista ja ikkunoista.

Se, että ala on nyt muotia aiheuttaa myös sen , että kilpailu on kovaa ja asíakkaalla on varaa valita.

Moni huomaa kuitenkin nopeasti että asiakkaita ei tulekaan niin helposti , ja että homma ei menekään kuten elokuvissa.

Tässä nyt pari tosiasiaa tästä alasta, ja mitä se vaatii saada ne listat täyteen.

800_8287

Jos istut kotona , asiakkaat eivät tule sinua hakemaan.

Vaikka olisit kuinka hyvä tyyppi , hyvä ohjaamaan, ja maailma pätevin, se ei riitä. Sinun täytyy myydä itsesi asiakkaalle ennen kuin hän tulee treeniisi tai edes tapaamaan sinua. Jos asiakas ei tiedä sinusta mitään, eikä voi samaistua oikein mihinkään muuhun kuin valokuvaasi, hän ei todennäköisesti valitse sinua.

Iso osa yrittäjänä toimimisesta on markkinointia ja nimenomaan oman itsesi markkinointia. Nykyään kun elämme some aikakautta, sen tarjoama ilmainen markkinointi mahdollisuus kannattaa käyttää! Se ei riitä että lisäät huonoja kuvia ja tyhmiä juttuja nettiin ei riitä vaan niihin tulee oikeasti panostaa ja suunnitella mitä teet. Se vie aikaa ja kukaan ei siitä maksa sinulle suoraan mitään ,mutta jos haluat tunnettavuutta, se on tehtävä. Facebook, instagram sekä blogi ovat helppoja tapoja markkinoida itseäsi , tosin ne vievät myös aikaa jos haluat kunnolla panostaa.

800_8283

Välillä minusta tuntuu siltä , että osa ei ymmärrä mitä yrittäjänä toimiminen tarkoittaa, vaan edelleen käyttäydytään niin kuin oltaisi palkkatyössä. Eli odotetaan että joku muu tekee ne ei niin kivat jutut. Näin ei tule tapahtumaan eli kannattaa sen suhteen kasvaa aikuiseksi. Yrittäjä on itse vastuussa kaikesta, ketään muuta ei voi syyttää eikä vastuuta voi vierittää eteenpäin.

Sen sijaan että valitat miksi ei ole töitä, ala tekemään asian eteen jotain! Tämä todennäköisesti tarkoittaa paljon asioita joista et voi välttämättä ketään laskuttaa, mutta niin se bisnes toimii! Laiska ihminen ei tule koskaan menestymään yrittäjänä, eikä myöskään sellainen joka haluaa pitää aivot narikassa. Silloin kannattaa mennä palkkatöihin.

Yrittäjä joutuu tekemään välillä 14-tuntisia päiviä jopa ilman palkkaa. Ei olemassa mitään vakio työaikoja, eli jos unelmoit pt:n ammatista ja haluat olla töissä ainoastaan virka-aikaan ja pitää viikonloput vapaata, kannattaa miettiä muita hommia. Tätä työtä saa tehdä todella kauan, että voit valikoida asiakkaat niin että teet ainoastaan töitä viikolla, ja päivisin. Pt on töissä silloin kun muut ovat vapaalla, silloin muilla on aikaa treenata. Diivailuun ja mukavuudenhaluun ei vaan ole varaa.

Tämä työ on erittäin palkitsevaa, ja itse en voisi kuvitella tekeväni mitään muuta. Syy miksi tämän tekstin kirjoitin, on se , että valitus kiintiö vaan tuli täyteen. Valitetaan että ei ole töitä, mutta ei olla valmiita tekemään asian eteen mitään. Joskus täytyy uhrautua.

Menestyminen vaatii kovasti töitä ja liian moni haluaa menestyä, mutta ei olla valmiita tekemään töitä sen eteen. Nämä säännöt koskevat kaikkia yrittäjiä, ei ainoastaan personal trainereita.

KH7A3431-Edit

Tavallisen naisen tarinaa kisadieetistä ja kaloreista

Toivottavasti tämä kirjoitus ei herätä kenessäkään negatiivisia ajatuksia, sillä en halua pahoittaa kenenkään mieltä, vaan haluan tuoda julki taas yhden näkökulman koskien kisadieettejä ja ruokavalioita fitness lajeissa. Tämä teksti perustuu omiin kokemuksiini.

Ei ole olemassa mitään yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa, mutta on tullut aika kertoa millaista se dieetti ja off season on silloin kun ei mennä mihinkään ääripäähän. Ääripäällä tarkoitan tapauksia joissa kalorit ovat jäätävän korkealla , tyyliin 4000 kcal eikä tehdä aerobista mutta silti ollaan hyvää kunnossa offilla tai tapauksia joissa kalorit ovat alle 1000 kcal dieetillä ja treenataan 14 kertaa viikossa. Draama ja ääripäät keräävät aina eniten lukijoita ja saavat huomiota mutta silti kannattaa muistaa että suurin osa meistä on tavallisia.

KH7A3431-Edit

Paljon törmään blogiteksteihin joissa kerrotaan kalorimääristä mitä syödään off seasonilla ja dieetillä. Olen kiinnittänyt huomiota siihen että iso osa nais kilpailijoista ilmoittaa syövänsä off –seasonilla jopa 3000-4000 kaloria päivässä, ja samalla pysyvänsä hyvässä kunnossa, eli rasvaa ei kerry liikaa. Tämä on aika ihannetilanne ja toki jos se vaan on mahdollista niin ilman muuta näin kannattaa tehdä! Eli korostan nyt sitä, että kannatan kaloreiden nostamista off seasonilla mahdollisimman korkealle!! Se on todella tärkeää mm. aineenvaihdunnan kannalta!

Mielestäni kuitenkin kunto tulisi pitää mahdollisimman hyvänä, ja silloin tuo 3000-4000 kcal ei vaan kaikille naisille ole realistinen määrä. Suurin osa naisista ei kestä noin runsasta kalorien määrää, ja paino alkaa nousta! Haluan sanoa tämän ääneen siksi, että ihmisille ei muodostuisi epärealistista kuvaa lajista..eli kaikki eivät voi syödä jäätäviä määriä ruokaa, vaan suurin osa katsoo tarkkaa mitä syövät offilla ja välillä on jopa nälkäkin! En siis voi syödä aina sitä mitä haluan tai niin paljon kuin haluaisin! Itse kuulun perus kuolevaisiin eli jos syön liikaa, paino nousee ja olen ympäri vuoden todella tarkka siitä mitä syön , koska en vaan voi nostaa kaloreita liian ylös! Vaikka annan kehoni palautua dieetin jälkeen ja teen huolellisen reverse dieetin, en voi syödä yli 3000 kaloria ottamatta turhaa rasvaa kroppaan! Oma kehoni kestää keskiarvolta 2300-2500 kaloria päivässä jos haluan että pudotettavaa kisoihin on se max 10 kiloa. Toki välillä rentoudun ja pidän vapaita syöntipäiviä tai nautin vapaan aterian, en kuitenkaan joka viikko. Nämä kuitenkin vaikuttavat kokonaiskaloreihin. Minua on välillä ihmetyttänyt kun minulle ollaan kisojen jälkeen tultu sanomaan että nosta kalorit sinne 3500 kaloriin ja pidä itsesi tuossa kunnossa..ööö miten se onnistuu?? Ja tosiaan kannatan reverse dieettiä ja eli sitä on nyt turha nostaa tässä esille.

En myöskään pääse kisakireyteen tekemättä runsaasti aerobista enkä pääse kuntoon jos kalorit ovat alhaisimmillaan 2000 kcal, vaan joudun hetkellisesti käymään luvuissa 1300-1500 kaloria dieetin aikana, erityisesti lopussa.

ruokakuva

Tämä sama lounas on uponnut jo useamman vuoden!

 

Tekeekö tämä minusta toivottoman tapauksen?Tarkoittaako tämä että minussa on jotain vikaa? Omasta mielestäni ei, vaan kuulun siihen tavallisten naisten ryhmään jolla ei ole hirmu aineenvaihduntaa. Fitness lajina tarkoittaa suurimmalle osalla tarkkaa ruokavalioita 365 päivää vuodessa, ja sitä että herkkuja ei voi syödä niin paljon kuin ehkä haluaisi. Dieetti ei myöskään ole kaikille helppoa , ja iso osa joutuu laskemaan kalorit alas ja nostamaan kulutuksen korkealle.

En myöskään ole epänormaali tai syömishäiriöinen , olen kilpaurheilija jolle ravinto on polttoainetta, ei nautintoa. Kehossani ei myöskään ole mitään ongelmia lajista johtuen, olen vaan tavallinen ja minulle ei ole suotu hyvää aineenvaihduntaa. Aineenvaihduntaa voi aina reverse dieetillä parantaa mutta omia geenejään ei voi muuttaa.

Laji on siis todella kova ja fitness on kilpaurheilua eikä terveysliikuntaa. Tähän ei siis kannata lähteä liian lyhyellä valmistautumisella, tai jos homma ei ole oikeasti elämäntapa.

Sitten on se toinen ääripää, eli tehdään jopa 3 treeniä päivässä ja kalorit ovat alle 1000 kaloria..tämä ei myöskään onneksi ole tilanne suurimmalla osalla, eikä ole se tapa mihin kannattaa pyrkiä. Laji ei ole näännyttämistä kuitenkaan.

mun kuva

Tältä itse näytän offilla, kun olen tarkka syömisistäni.. 

 

Tämän blogitekstin tarkoitus oli siis tarjota oma näkemykseni lajista ja kertoa millaista se itselleni on. Ei kannata tuijottaa omia kaloreitaan liikaa, käytin vaan niitä esimerkkinä koska se helpottaa asian havainnollistamista. Luvut ovat enemmänkin suuntaa antavia. Olemme kaikki yksilöitä, ja selvää on se, että laji sopii parhaiten niille kenellä on se loistavat aineenvaihdunta. Me tavalliset kuolevaiset voimme kuitenkin yrittää taistella, ja kovalla työllä voimme mekin päästä kuntoon! Ei kuitenkaan kannata hölmöillä ja pilata omaa kroppaansa vetämällä ruuvia liian kireälle!! Jos haluaa kilpailla myös tulevaisuudessa ja pysyä terveenä kannattaa pitää järki mukana.