img_1020-jpg-jkl-karsinta-3

Mielen voima on rajaton! Viime hetken vinkit kisaajille

Nopeasti ne viikot menee, ensi viikolla on nimittäin jo Jyväskylän karsintojen aika! Minulla on Jyväskylästä todella hyvät muistot vuodelta 2011 ja lisäsinkin tekstiin hiukan omia muistojani kuvien muodossa.

Tässä omia vinkkejä kisaajille viime hetkiä varten. Jokaisella on omat ohjeet viimeistelyjen ja viime hetken säätöjen suhteen eli niihin en puutu ollenkaan, vaan olen koonnut muutaman omasta mielestäni tärkeän kypärän pitoon liittyvän jutun. Mielen voima on rajaton, ja ennen kisoja on äärimmäisen tärkeää lopputuloksen kannalta hallita omia ajatuksiaan ja sen kautta omaa kehoaan ja myös kisasuoritustaan.

img_0093-jpg-jkl-karsinta-1

  1. PIDÄ PÄÄSI KASASSA

Tämä on ehdottomasti tärkein vinkki näistä kaikista. Saa jännittää ja pitääkin jännittää mutta kuitenkin hyvällä tavalla. Tässä vaiheessa liika stressi ja hermoilu saattaa aiheuttaa paljon tuhoja koko projektille. Kun hermostuttaa ja väsyttää on mahdollista saada hirveä stressi aikaiseksi ihan pienistäkin asioista ja hermoromahduksen vaara on todellinen. Kisaviikolla varsinkin, vaikka periaatteessa ei pitäisi olla liikaa ohjelmaa, aina ilmassa on vähintään pientä säätöä. Laske aina kymmeneen, tai sataan ennen kuin menetät hermosi ja suunnittele ohjelmasi mahdollisimman hyvin kisaviikon osalta. Jos on mahdollista, niin siirrä kaikki turha myöhemmäksi.

Ei myöskään kannata tuhlata liikaa aikaa muiden kisaajien kuvien ja kuntojen kyttäämiseen, keskity sen sijaan omaan juttuusi. Siinä on ihan tarpeeksi mietittävää!! Instagram kuvien tai salifysiikan perusteella ei jaeta sijoituksia . Tuomarit arvostelevat kaikki päivän kunnon perusteella ja peli on täysin auki ennen lavalle menoa.

On monta tapaa tehdä näitä asioita eli älä myöskään tuhlaa aikaasi siihen että vertailet omia viimeistelyjäsi kaverin viimeistelyihin ja hermoilet siitä miksi toinen tekee asiat eri tavalla. Luota valmentajaasi, ja ohjeisiin äläkä sooloile tai mieti liikoja.

Eli keskity omaan tekemiseesi!!

img_1020-jpg-jkl-karsinta-3

  1. MIELIKUVA HARJOITTELU JA ITSENSÄ PSYYKKAAMINEN

Toiseksi tärkein vinkki liittyy mielen valmentamiseen. Uskon vahvasti mielen voimaan ja jopa siihen että jos et itse usko itseesi, ei usko kukaan muukaan! Itse teen mielikuva harjoittelua kisatilanteesta jatkuvasti, mutta erityisesti kisaviikolla. Se auttaa paljon, ja vähentää jännitystä huomattavasti.

On tärkeää että näet itse itsesi positiivisessa valossa ennen kisoja ja uskot itseesi. Usko siis siihen että voit menestyä ja astu lavalle voittajana. Totuus on se, että vain yksi voi voittaa mutta se et ainakaan ole sinä jos lähdet epäonnistumaan!

img_0084-jpg-jkl-karsinta-3

  1. RAUHOITU JA NAUTI

Kun kaikki käytännön asiat on hoidettu, on todella tärkeää että pystyt rentoutumaan ja nukkumaan kunnolla ennen kisoja. Varaa siis aikaa riittävästi lepoon ja rentoutumiseen. Se, että pääset rauhoittumaan ja keskittymään ennen suoritusta on oleellista lavakunnonkin kannalta.

Tsemppiä kaikille kisaajille ja nähdään Jyväskylässä!!

 

 

 

muu

Fitnessmyytinmurtajat osa 2

Nyt on sen aika, nimittäin nyt  julkaistaan Fitnessmyytinmurtajien uusin jakso!!!!

Odotin itse tätä jaksoa kuin kuuta nousevaa, ja Tomi sai varmaan hermoromahduksen, tai ainakin sen esiasteen kun Mikan kanssa kyseltiin tän perään kokoajan.

Jakson kuvaaminen oli mahtavaa, sain olla elementissäni ja tehdä juuri sitä missä olen hyvä,eli muiden kiusaamisessa.

Tomi the kuvaaja ja Mika olivat aika loppu päivän jälkeen, kun taas minä olin intoa täynnä, mistäköhän tämä voisi johtua?

Kerrotaanpas hiukan lisää siitä mitä tuleman pitää. Kuvauspaikkana toimi Malminkartanon jätemäki ja sen kuuluisat rappuset. Rappusia taitaa olla 426kpl jos en ihan väärin muista ja maisemat huipulla ovat huikeat! Malminkartanon portaat ovat jo käsite ja jos et ole siellä vielä rappustreeniä tehnyt, mene nyt ihmeessä jo!!

Fitnessmyytinmurtajien idea on että joka jaksossa testataan uuttaa fitnessaiheista myyttiä ja tällä kertaa testaamme kehonrakentajan aerobista kuntoa. Bodarit usein selittävät  sitä kuinka aerobista ei tehdä kuin dieetillä ja sillonkin tehdään tasasykkeistä koska bodari ei voi tehdä sykettä nostavaa treeniä. Joskus äijät jopa naureskelee HIIT tyylisille treeneille, ja niitä pidetään vähän akkojen juttuna. Testaamme siis nyt , millainen aerobinen kunto on suuremman lihasmassan omaavalla henkilöllä ja onko oikeasti niin että rappustreenit ovat tyttöjen juttu ainoastaan? Kestääkö kehonrakentajan kunto kunnon porrastreenin?

Minä toimin tässä vetäjä ja Mika uhrina. Idea on että vedän Mikalle naisille suunnitellun porras HIIT treenin, ja tämä treeni pohjautuu  Bikini Challenge nettivalmennuksen viikkotreeneihin,  jossa toimin valmentajana.

Jotenkin sain Mikan suostumaan tähän hommaan, ja nostan siitä hänelle todella hattua!Se on nimittäin fakta että Mikan lihasmassalla tämä treeni on mielettömän kova!!En paljasta miten hommassa kävi, sen saatte itse katsoa videolta. Meillä oli käytössä sykemittari ihan mielenkiinnosta että nähdään kuinka korkealle bodarin  syke voi nousta.

Kiitos taas Tompalle loistavasta matskusta, ja vielä molemmille pojille siitä että uhrauduitte rappusten armoille!!