IMG_3409-2

Typeriä ja tuhoisia harhaluuloja koskien kovaa treenaamista sekä kehitystä

Salitreeneihin liittyy monia vääriä uskomuksia, mutta keräsin tähän 5 mitkä tuli ensimmäisenä mieleen. Kirjoitus on tehty huumorilla varustettuna joten tosikot ja kielioppi poliisit, älkää vaivautuko.

  1. SALITREENIN KOVUUS MITATAAN SILLÄ ETTÄ ON TYYLIIN 4 PÄIVÄÄ IHAN HAJALLA TREENIN JÄLKEEN

Moni luulee että jokaisen salitreenin jälkeen lihasten on tultava kipeäksi tai treeni ei ole ollut kovaa. Moni kerskuilee sillä että joka treenin jälkeen on kroppa kipeä monta päivää. Se on parasta jos ei moneen päivään pysty kävelemään jalkatreenin jälkeen.

Totuus on kuitenkin se että joka treenin jälkeen ei voi tulla kipeäksi. Silloin kun otetaan käyttöön uusi treeniohjelma tai systeemi niin alussa lihakset kipeytyvät enemmän koska uusi ohjelma on shokki kropalle. Jos kävelet 5 tuntia putkeen niin jalat tulevat varmasti kipeäksi mutta sillä ei ole mitään tekemistä lihaskasvun kanssa.

Itse asiassa kokemattomat treenaajat eli aloittelijat joilla palautumiskyky ei ole vielä kehittynyt ja lihaskunto on heikompi, ovat niitä jotka tulevat kipeäksi helposti. Pidempään treenanneet omaavat paremman treeni kestävyyden ja palautumiskyvyn joten he eivät ole kokovartalo kipsissä jokaisen kovan treenin jälkeen.

Jos olet joka treenin jälkeen aina hajalla monta päivää, kannattaa miettiä onko treeniohjelma edes sinulle järkevä sillä jos et palaudu treeneistä niin et myöskään kehity.

Tärkeintä on se että treenaat kovaa, joka sarjan loppuun asti ja treenin aikana saat tuntuman treenattavaan lihakseen. Se mittaa treenin kovuuden, ei se miten hajalla olet parin päivän päästä.

tony kuvat 1

2. KOVAT TYYPIT JOTKA OIKEESTI TREENAA KOVAA , TREENAA TYYLIIN 2 TUNTIA JA JOKA PÄIVÄ

Jos treeni kestää aina 2 tuntia on se mielestäni liian pitkä aika. Yhteen treeniin ei kannata tunkea kaikkea mahdollista ja määrä ei koskaan korvaa laatua. Näin pitkässä treenissä on kolme vaihtoehtoa:

  1. a) treeni on enemmänkin sosiaalinen tapahtuma ja palautumisajat liian pitkän koska on kiva heittää läppää sarjojen välissä
  2. b) treeniohjelma on suunniteltu päin honkia eli siellä on mukana kaikki liikkeet mitä vain ikinä keksit
  3. c) teet yksinkertaisesti liikaa toistoja ja treeni on enemmänkin body pumppia kuin raskasta painoharjoittelua.

45min- 1 tunti, maksimissaan 1,5 tuntia tehokasta treeniaikaa on vielä järkevää.

Lihas kasvaa levossa eli joka päivä ei kannata treenata, se haittaa kehitystä. Palautumista ei saa unohtaa! Lepopäivä ei tee siis kenestäkään luuseria tai luovuttajaa. Se että osaa kuunnella omaa kehoaan kertoo usein siitä että tietotaitoa ja kokemusta on enemmän.

IMG_5556

  1. NE JOTKA TREENAA OIKEASTI KOVAA , OKSENTAA

Usein se että treenissä tulee huono-olo ja oksettaa liittyy enemmänkin huonoon kuntoon kuin kovaan lihaskunto harjoitteluun. Kovassa treenissä tulee kyllä huono –olo ja se ei ole kivaa mutta se että oikeasti käy yrjöämässä kesken treenin ei ole mikään takuu siitä että lihaksia on treenattu kovaa. Ne joilla on huono kunto oksentavat ja usein kehno aerobinen kunto vaikuttaa tässä paljon. Itse en ole koskaan oksentanut kesken treenin ja aika monta kovaa jalkajumppaa on tullut vedettyä. Totuus on se että jos tavoitteena on oksentaminen, niin kuka tahansa pystyy siihen järjettömällä volyymilla mutta se ei palvele lihaskasvua. Jos teet tunnin kyykkyhyppyjä putkeen, yrjö lentää todennäköisesti.

Osa asiakkaista myös luulee että pt-treeneissä kuuluu oksentaa jotta treeni on tehokas tai että ohjaaja on ammattitaitoinen. Tämä ei pidä paikkaansa. Kenet tahansa pystyy rääkkäämään oksennuskuntoon mutta ei se kerro ammattitaidosta.

  1. KOVAA TREENAAMINEN TEKEE NAISISTA ISOJA JA MIEHEN NÄKÖISIÄ

Ei, ei ei ja vielä kerran ei!! Jos haluaa eroon selluliitista ja haluaa näyttää hyvältä myös bikineissä on kuntosaliharjoittelu välttämätöntä ! Jos ei ole lihasmassaa niin ei koskaan saa pyöreitä ja kiinteitä pakaroita joista naiset haaveilevat. Lihasmassa ei tee kenestäkään isoa, kun taas korkea rasvan määrä tekee. Nainen jolla on reilusti lihasta mutta vähemmän rasvaa näyttää aina tiiviimmältä ja jopa fyysisesti pienemmältä kuin moni uskookaan. Syömällä yli kulutuksen kasvaa isoksi, ei treenaamalla salilla. Mitä enemmän lihasmassaa on, sen tehokkaampi on myös kehon rasvanpoltto kyky. Naisilla lihas kasvaa tuskastuttavan hitaasti ja jotta saa mitään kehitystä aikaan niin on treenattava kovaa.

IMG_3409-2

  1. KOVAT TYYPIT EI PIDÄ KEVENNYKSIÄ, NE HAITTAA KEHITYSTÄ JA KERTOO SIITÄ ETTÄ PÄÄ EI KESTÄ KOVAA TREENIÄ

Tämä on mielestäni kaikista harhaluuloista se vaarallisin koska sillä voi olla terveydelle haitallisia vaikutuksia. Jotta kehittyy on treenejä kevennettävä säännöllisesti. Kevennykset ovat yhtä tärkeä osa kokonaisuutta kuin treenit sekä ravinto. Se, että kuvitellaan kevennysten haittaavan kehitystä on suuri virhe sillä tilanne on täysin päinvastainen. Jos et anna kehon palautua on seurauksena ylirasitustila ja pahimmassa tapauksessa ylikunto. Lihakset eivät ole ainoa osa kehoa joka tarvitsee palautumista sillä myös mm. hermosto ja sen ylirasitus tulee ottaa huomioon. Hermoston palautumiseen ei riitä 1 tai 2 päivää usein vaan se vaatii pidemmän ajan.

Se että olet plussa kaloreilla tai tankkaat ei palauta hermostoa eli ne eivät sulje pois kevennykset tarvetta. Jos olet dieetillä, ovat kevennykset vieläkin oleellisempia kuin plussa kaloreilla sillä kun mennään miinuskaloreilla on palautumiskyky kovilla. Se että kevennykset haittaisivat rasvanpolttoa on täysin väärä väittämä ja tilanne on itse asiassa täysin päinvastainen! Hermoston ylirasitus nimittäin vaikuttaa negatiivisesti myös kehon rasvanpolttokykyyn.

Se ei kovin tyyppi joka treenaa eniten ja koviten, vaan ainoastaan hölmö. Kovin tyyppi on se joka tekee asiat fiksusti.

 

 

 

kh7a1763

Se ei lopu siihen kun dieetti loppuu

Moni on kysellyt minulta että kai olen varannut ravintolasta pöydän että pääsen syömään heti kisojen jälkeen?

Moni myös dieetillä miettii mitä aikoo syödä kun dieetti loppuu ja tulee paluu siihen normaaliin. Yksi kannustus mitä kuulen on että enää vähän yli 4 viikkoa ja sitten se on ohi. Sitten voit miettiä jotain muuta ja rentoutua sekä nauttia elämästä. Ihan vaan tiedoksi, en halua miettiä mitään muuta ja tämä elämäntapa on minun valintani ja haluan tehdä tätä jatkossakin.

Yleinen kysymys asiakkailta on se miten ja koska dieetiltä palataan siihen normaaliin?

KH7A1607

Moni kisaaja pitää kisojen jälkeen useamman vapaan syöntipäivän ja lopettaa offille siirtyessään ruokien punnitsemisen koska halutaan palata siihen normaaliin. Tätä en ole koskaan oikein ymmärtänyt, eli miksi siitä fitneksestä halutaan niin nopeasti eroon kun kisat ovat ohitse? Ymmärrän että tarvitsee palautua ja hakea sitä tasapainoa mutta tässäkin kohtaa on helppo käyttää sitä kokonaisvaltaista hyvinvointia syynä sille että syömiset lähtevät kokonaan lapasesta kisojen jälkeen. Onko se tasapainoa tai hyvinvointia että kilot otetaan heti takaisin? Kisoista palautuminen on rankkaa mutta tämä on kilpaurheilua ja se on rankkaa.

Jos haluaa pysyä hyvässä kunnossa niin eikö silloin terveellinen ja puhdas ruokavalio ole se normaali?

Monella ihan tavis dieettaajallakin on dieetin jälkeen suuret suunnitelmat ja juhlia sekä reissuja on varattuna joka viikonlopulle. Kannattaa miettiä onko fiksua heti dieetin jälkeen järjestää kaikki mahdolliset kissan ristiäiset? Kohtuus kaikessa on usein se paras ratkaisu eikä juhlissa tai reissaamisessa itsessään ole mitään pahaa, mutta usein valitettavasti homma karkaa helpommin käsistä kun heti dieetin jälkeen muutetaan kaavaa kokonaan.

kh7a1763

Omalta kohdaltani voin sanoa että ei mikään lopu 4 viikon päästä. Tämä on minun normaalini. Ainoa mikä muuttuu on se että treenimäärät vähenee ja ruokamäärät nousee vähitellen. Tulen syömään kuitenkin samoja ruokia ja kaikki menee edelleen puntarin kautta. Tämä on minulle elämäntapa eikä mikään hetken mielijohde josta haluan eroon. En aio kisojen jälkeen syödä montaa päivää vapaasti tai juosta läpi kaikkia kaupungin ravintoloita. Kisojen jälkeinen ilta menee varmasti rennommin mutta maanantaina alkaa heti arki ruokien suhteen. Kyse ei ole siitä etteikö minulla tule olemaan nälkä tai siitä etten tykkää herkutella. Kyse on valinnoista. Tunnen oman kehoni ja tiedän että kilot tulevat takaisin muutamassa päivässä jos syön mitä sattuu. Herkut eivät lopu maailmasta.

Dieetin jälkeen keho on tilassa jolloin jatkuva nälkä vaivaa, ja tämä nälkä ei lopu syömällä. Keho on kuin pesusieni joka imee kaiken mitä sille annat ja rasvaa kerääntyy ennätystahtia. Dieetti on hidastanut aineenvaihduntaa ja kroppa huutaa ruokaa. Kisadieetistä palautuminen on rankempaa monesti kuin se itse dieetti ja se saattaa kestää useita kuukausia. Eli tämä ei todellakaan lopu 4 viikon päästä. Usein ne ongelmat mitä mahdollisesti tulee dieettien seurauksena johtuvat nimenomaan tästä dieetin jälkeisestä ajasta. Nopea painon nousu ei ole koskaan terveellistä.

Sama koskee ihan perus dieettaajia myös vaikka reaktio ei ole niin raju koska kehoa ei viedä niin äärirajoille. Dieetin jälkeen ne kilot tulevat nopeasti takaisin jos ote katoaa. Ylläpidon sekä tasapainon opettelu on se vaikein vaihe ja siksi suosittelen että se tehdään pienin askelin.

Se on kauhea paikka kun useamman viikon työ tuhotaan muutamassa päivässä…eli ei kannata ottaa sitä asennetta että kohta se loppuu, jos haluaa pitää kiinni oman työnsä tuloksista. Painon noususta seuraa myös negatiivisia seurauksia henkiseen hyvinvointiin. Kenenkään fiilis ei parane kun kilot tulevat takaisin.

Jos haluaa pysyä hyvässä kunnossa ja terveenä on muutosten oltava pysyviä . Jojoilu on yksi tehokkaimmista tavoista tehdä hallaa aineenvaihdunnalle ja se aiheuttaa jopa uusien rasvasolujen muodostumista. Dieetistä palautuminen oikein on siis todella tärkeää. Kyse on elämäntavasta joka jatkuu myös dieetin jälkeen. Dieetillä ei tarvitse olla koko elämää mutta ruokavalion on oltava kunnossa.

 

 

 

IMG_5353

Millainen nainen minä olen?

Naisten päivän kunniaksi pohdintaa koskien sitä millainen nainen olen ja millaista yleensä naisena eläminen on omasta näkökulmastani.

Ikä on vaikuttanut minulla todella paljon siihen miten näen itseni naisena ja nyt viittaan eniten aikuisiän muutoksiin omassa minäkuvassani. Alle 20 vuotiaana olin pelkkä tyttö ja noihin aikoihin koen että etsin vielä omaa naisellisuuttani. Vasta 25 ikävuoden jälkeen tunnen että olen alkanut muuttua tytöstä naiseksi.

Iän myötä yksi merkittävimmistä muutoksistani on se että en enää välitä niin paljon siitä mitä muut minusta ajattelevat. Kuljen rohkeasti omia polkujani tavoitellen omaa onnellisuuttani. Uskallan olla erilainen. Minulla ei enää ole tarvetta hakea hyväksyntää miellyttämällä muita. Päinvastoin, en halua olla kuin muut ja yksi pahin painajainen olisi mielestäni olla tavis joka menee massan mukana.

KH7A1580

Olen aina ollut vahva persoona ja pidän itseäni vahvana naisena. En niin sanotusti anna muiden hyppiä silmilleni. Olen kuitenkin ymmärtänyt viime vuosina että oikeasti vahva ihminen uskaltaa näyttää tunteensa ja jopa myöntää heikkoutensa. Aidosti vahva ihminen osaa pyytää anteeksi, kertoa että rakastaa ja hän ei pelkää itkeä. Se että uhoaa ja on jatkuvasti se kova muija, ei ole aitoa vahvuutta vaan enemmänkin oman heikkouden peittelyä. Sen olen myös havainnut että arvostan yhä enemmän naisissa joita ihailen heidän persoonaansa sekä luonnetta, enkä ainoastaan ulkoista kauneutta.

Olen aina ollut nainen miesten maailmassa eli minulla on paljon miespuolisia ystäviä johtuen osittain varmasti valitsemistani harrastuksista kuten voimanosto ja fitness. Kuntosali ympäristössä on enemmän miehiä kuin naisia, tai ainakin oli ennen fitness buumia. Haluan olla vahva ja lihaksikas mutta silti naisellinen. Osalle miehistä vahva nainen on uhka ja olen huomannut että erityisesti parisuhteen muodostaminen on haasteellista jos et ole herkkä naapurintyttö. Koen että osa miehistä pelkää vahvoja naisia mutta onneksi on kuitenkin olemassa myös niitä miehiä jotka arvostavat itsenäisiä sekä voimakkaita naisia. Olen onnellinen että minulla onkin paljon näitä miehiä ympärilläni ystävinä.

IMG_5353

Olen äärettömän itsenäinen ja pyrin rakentamaan elämäni niin että en ole riippuvainen muista millään tavalla. Minulle on tärkeää että teen itse omat rahani ja ostan itse oman Louis Vuitton kassini jos sen haluan. Nämä voivat jonkun mielestä olla turhaa feministi höpinää mutta koen että itsenäisyys on iso osa naisellisuuttani. Minulle on todella tärkeää että pärjään aina myös yksin tässä maailmassa. Osa naisista haluaa mennä naimisiin miljönäärin kanssa kun taas minä haluan itse olla se miljonääri.

Satu Kalmi

Kolmekymppisenä sinkku naisena yksi asia mikä on kieltämättä alkanut pyöriä mielessä on perheen perustaminen. Tällainen itsenäinen uraohjus kuten minä joutuu jossain vaiheessa tilanteeseen jossa joutuu tekemään valintoja. En koskaan ole varsinaisesti unelmoinut perheen perustamisesta ja tällä hetkellä tuntuu että lasten hankinta ei mitenkään sovi omaan arkeen. Jotkut väittävät että oikeaksi naiseksi tuleminen tapahtuu vasta lasten saamisen jälkeen. Itse en ole samaa mieltä eli en tunne itseäni mitenkään vajavaiseksi naiseksi vaikka olenkin 33 vuotias ja lapseton. Sen kuitenkin tiedän että yksin en halua elää loppuelämääni. Tämä tieto riittäköön tässä vaiheessa sillä minulla on vielä paljon aikaa.

Sanonta että nainen on susi toiselle naisella voi osittain pitää paikkaansa mutta silloin kun naiset tukevat toisiaan ja tekevät yhteistyötä, tapahtuu ihmeitä!! Rakastan olla nainen ja minussa asuu pieni draamakuningatar, myönnän sen. Olen myös diiva ja ylpeä siitä!!

 

KH7A3431-Edit

Tasapaino vs. Itsekuri

Olen viimeaikoina pohtinut tasapainon sekä itsekurin merkitystä elämäntapa muutoksissa. Olen havainnut  että ihmisten on hankalampi 100% sitoutua kehonmuokkaus projekteihin sillä itselleen on helpompi antaa lipsumiset anteeksi kun sen perustelee itselleen hyvinvoinnin avulla. Henkisen tai fyysisen hyvinvoinnin. Olen tästä hiukan huolissani sillä mielestäni tavoitteisiin tulisi pystyä sitoutumaan ja siitä ei ole kenellekään haittaa että ylittää itsensä ja käy siellä epämukavuusalueella.

Kokonaisvaltaisen hyvänolon saavuttaminen on hyvinvoinnin sekä onnellisuuden perusta . Se että löytää arkeen tietyn tasapainon eri osa-alueiden suhteen ja tekee niitä asioita mitkä tekevät onnelliseksi ovat avain asemassa myös elämäntapa muutoksissa. Se haasteellisin vaihe on usein laihdutus projektin jälkeen tulosten ylläpito ja treeneissä sen oman kultaisen keskitien löytäminen. Liian usein palautuminen ja lepo unohtuu tai sitten ei huvita treenata ollenkaan. Moni on joko tiukalla dieetillä tai sitten syöminen lähtee käsistä. Tasapaino puuttuu.

Itsekuri on sana joka on saanut mielestäni liian negatiivisen merkityksen. Itsekuri liitetään usein pakonomaisuuteen, askeettisuuteen tai jopa epäterveellisyyteen. Se, että on itsekuria ei tarkoita sitä ettei ole tasapainoa tai että elämä on kurjaa. Itsekuria nimenomaan tarvitaan varsinkin siinä vaiheessa kun opetellaan uutta terveellisempää elämäntapaa ja myös senkin jälkeen.

ylipaino-3

Tasapaino tarkoittaa oikeita valintoja esimerkiksi ravinnon suhteen. Mikään ei ole kiellettyä eli jokainen tekee omat valintansa. Välillä voi ja kannattaakin herkutella. Tätä itse opetan omille asiakkailleni. Se että mikään ei ole kiellettyä ei kuitenkaan tarkoita sitä että itsekuria ei tarvita. Jos haluaa pysyä hyvässä kunnossa on osattava myös kieltäytyä herkuista ja se vaatii itsekuria. Välillä vaaditaan myös itsekuria siihen että lähdetään treenaamaan vaikka aina ei huvita.

Se että ihmisellä on itsekuria ja hän valitsee sen että punnitsee ruokansa ja säännöstelee herkutteluaan, ei ole negatiivinen asia eikä se tarkoita sitä että henkilö ei olisi tasapainossa tai että hän on onneton.

Jokainen pystyy aina perustelemaan itselleen sen miksi nyt pitää herkutella tai miksi en nyt noudata ohjeita. Se ei ole hankalaa sillä ihminen on tekosyiden mestari. Välillä ikävä kyllä myös hyvinvointia käytetään perusteluna sille miksi ei tehdä töitä asioiden eteen. Jokaiselta löytyy myös oma käsitys siitä mitä itsekuri ja balanssi merkitsee omassa elämässä. Omilla tavoitteilla on tähän suurikin vaikutus sillä mitä korkeammat tavoitteet, sitä enemmän itsekuria usein tarvitaan. Osalle taas tietyt asiat kuten puhtaan ruokavalion noudattaminen ovat hankalampia ja silloin vaaditaan myös enemmän mielen hallintaa.

KH7A3431-Edit

Pysyvät tulokset, tasapaino ja pidempi-aikaiset tavoitteet eivät tarkoita sitä että itsekuria ei tarvita. Päinvastoin, ihminen jolla on hyvä itsekuri ei luovuta tavoitteidensa tai unelmiensa suhteen helposti ja hän selviää vastoinkäymisistä paremmin. Itsekuri tekee onnelliseksi. Jokainen tarvitsee tiettyä mielenlujuutta elämässä. Jos sitoudutaan johonkin projektiin, kuten dieettiin se vaatii itsekuria ja aina ei voi tehdä niitä kivoja valintoja. Se on vaan elämää. Se että joutuu kieltäytymään jostain tai joutuu tilanteeseen jossa ei voi tehdä asioita kuten itse haluaa ei tarkoita että tarvitsee olla onneton. Joskus täytyy kulkea sen hankalamman polun kautta eikä sen tarkoita että kokonaisvaltainen hyvinvointi kärsii.

Molempia siis tarvitaan ja itsekuri ei ole negatiivinen asia, päinvastoin.

Haastakaa itseänne, sitoutukaa omiin lupauksiinne ja älkää menkö sieltä mistä aita on matalin. Luovuttaminen, laiskottelu tai surkuttelu ei ole tie kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, päinvastoin!