Rasva voi palaa, vaikka paino ei putoa

Tästä aiheesta ei voi liikaa kirjoittaa, sillä edelleen tämä on se ylivoimaisesti suurin huolenaihe dieetillä. Totuus on kuitenkin se, että vaaka on usein iso valepukki joka aiheuttaa turhaan harmaita hiuksia varsinkin naisille. Vaikka kuinka tätä asiaa toistelee, silti tuntuu siltä, että se paino sanelee missä mennään. Jos aamulla hyppää vaakaan ja paino ei ole laskenut, on päivä pilalla. Sitten jos on mennyt pari viikkoa eikä paino ole pudonnut menee jo yöunet.  Kerron nyt yleisimpiä tilanteita joissa kehomme nestevaihtelut vaikuttavat painoon dieetillä. Näissä tilanteissa voi oikeasti rasva palaa, vaikka vaaka väittäisikin jotain muuta. Nestettä keho voi nimittäin kerätä yllättävän helposti mutta se ei tarkoita sitä, että olisi lihonut tai että dieetti ei toimi. Neste ja rasva ovat kaksi eri asiaa. Vaikka keho kerää nestettä, voi rasva palaa silti. Eli on mahdollista polttaa rasvaa ja samaan aikaan jopa kerätä hetkellisesti lisää painoa.

  1. Kuukautiset

Jokainen nainen tietää miten turvonnut olo on aina kun se aika kuukaudesta iskee. Osalla kehoon saattaa kertyä useampi kilo nestettä. Moni silti unohtaa tämän asian dieetillä eli ei osata ottaa huomioon hormoneita, kun poltetaan rasvaa. Jos keho voi hyvin dieetillä eli kuten pitääkin, kuukautiset kuuluvat arkeen ihan samalla tavalla kuin muulloinkin. Neste kertyy dieetillä ihan samalla tavalla eli kuukautisten aikana kannattaa vältellä henkilövaakaa. Suosittelen vaakakieltoa kuukautisten aikana.

  1. Kova treeni

Yleisesti ottaen mikä tahansa kova treeni on shokki keholle ja se voi aiheuttaa nesteen kertymistä. Jos olet juuri aloittanut uuden lajin tai ottanut käyttöön uuden harjoitusohjelman saattaa alussa keho reagoida siihen keräämällä nestettä. Kuntosaliharjoittelu eli raskas painoharjoittelu on kuitenkin treenimuoto, jossa näkyy erittäin voimakkaasti se, kuinka huono mittari vaaka on. Ensinnäkin, lihas painaa enemmän kuin löysä ja kun kehon koostumus muuttuu, käy usein jopa niin että paino voi nousta mutta rasvan määrä vähenee. Kova salitreeni pitää painoa korkeammalla, sillä se kerää nestettä lihaksiin. Tämä ei näy ulospäin, mutta se näkyy puntarilla. Tästä syystä kannattaa käyttää dieetin etenemisen mittarina peiliä sekä valokuvia. Kovan jalkatreenin jälkeen kannattaa vältellä henkilövaakaa pari päivää.

paino vs lihas

Painan tässä kuvassa lähemmäs 70 kiloa, ja jos en olisi koskaan käynyt salilla en samassa painossa näyttäisi tältä!

  1. Ruokavaliomuutokset ja vatsan toiminta

Usein kun aloitetaan dieetti, ruokavalio muuttuu eli mukaan tulee uusia ruoka-aineita ja esimerkiksi proteiinin määrä nousee. Keho reagoi tähänkin keräämällä nestettä ja vatsa saattaa olla turvoksissa. Osalla vatsa reagoi muutokseen hyvin voimakkaasti turpoamalla ja vaivana voi olla myös ummetusta tai muita vatsan toiminnan häiriöitä. Onneksi nämä tasoittuvat usein itsestään ja turvotus katoaa parin viikon kuluessa. On kuitenkin tärkeää huomioida, että turvotus ja ummetus vaikuttavat painoon. Jos vatsan toiminta ei normalisoidu parin viikon kuluessa tai oireet pahentuvat on tärkeää selvittää mistä oireet johtuvat ja saada vatsa toimimaan kunnolla, ennen kuin tekee ruokavalioon vähennyksiä. Usein vaihtamalla ruoka-aineita sopivammiksi, saadaan ihmeitä aikaan. Silloin kun vatsa on pahasti turvoksissa ei kenelläkään ole kovin timmi olo mutta sen sijaan että jättää esimerkiksi hiilihydraatit pois turvotuksen takia, kannattaa mieluummin kokeilla eri hiilihydraattilähteitä.

turvotus

Tältä näyttää allekirjoittanut sen jälkeen kun olen syönyt vatsalle sopimatonta ruokaa..toisinsanoen pitsaa ja donitseja. Tämä kuva on muuten otettu pari päivää ylemmän kuvan jälkeen!!

  1. Ylirasitus

Moni unohtaa dieetillä levon merkityksen eli kuvitellaan, että rasva ei pala, jos ei treenaa tarpeeksi. Totuus on kuitenkin se, että dieetillä kevennykset ovat jopa tärkeämpiä kuin muulloin! Miinuskaloreilla kehon palautumiskyky on heikompi ja siksi kevennykset ja lepopäivät ovat dieetillä tärkeitä. Hyvin usein dieetillä ylirasitus pitää painoa koholla ja keho luovuttaa nesteet, kun tajutaan keventää treeneistä. Ylirasitus on este kehittymiselle ja jos keho on stressitilassa ei rasva myöskään pala. Pahin moka on se,että nostetaan treenimäärää entisestään ja vähennetään ruokaa koska paino junnaa, vaikka sen sijaan oikea ratkaisu olisi keventää treenejä hetkeksi.

  1. Stressi ja uniongelmat

Ylirasituksesta on hyvä jatkaa aiheeseen nimeltä stressi. Nämä ovat pitkälti sama asia koska keho ei tunnista ylikuormituksen lähdettä eli esimerkiksi työstressi ja liika treenaaminen ajavat molemmat elimistön ja mielen samalla burn outtiin. Jos rasva ei pala vika ei aina ole ruokavaliossa vaan se löytyy hyvin usein muualta. Mikä tahansa stressin aiheuttaja voi kerätä kehoon nestettä. Esimerkiksi uniongelmat, pitkät työpäivät tai tunneperäinen stressi voivat vaikuttaa painoon. Kun kortisolit ovat koholla, keho kerää nestettä.

vaaka_1

 

  1. Olosuhteiden muutokset

Vaikka kyse ei olisikaan merkittävästä stressin aiheuttajasta, voivat perus olosuhteiden muutokset aiheuttaa nesteen kerääntymistä. Hyvä esimerkki ovat helteet joista me Suomalaiset saamme nauttia liian harvoin. Aina kun kesän ensimmäiset helteet koittavat, saan kymmeniä viestejä naisilta koskien aihetta dieetti ei toimi. Tämän vuoksi puntarilla ei kannata käydä liian usein.

 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>