Mistä motivaatiota?

Valmentajana motivoin ihmisiä työkseni liikkumaan, noudattamaan ruokavalio-ohjeita sekä muutamaan elämäntapojaan terveellisempään suuntaan. Motivaatio on se mistä kaikki lähtee ja ilman motivaatiota ei tapahdu muutosta. Motivaatiota tarvitaan aloittamiseen sekä matkan varrelle. Annan nyt muutaman vinkin siihen miten motivaatio pysyy paremmin yllä sekä siihen miten motivoida itsensä aloittamaan. Olen lisännyt tekstiin upeita muutoskuvia Bikini Challenge valmennuksesta, olkoon ne todisteena siitä että kaikki on mahdollista!

image1

Heti alkuun kannattaa muistaa se, että ei ole olemassa superihmisiä joille kaikki on helppoa. Jokaiselle meistä tulee hetkiä matkan varrella, jolloin motivaatio punnitaan. Se, mikä erottaa onnistujan ja epäonnistujan, on päätöksen voima. Voimme puhua itsekurista tai mielen hallinnasta. Jokainen pystyy muutokseen! Jokainen pääsee tavoitteeseensa! Se vaatii töitä eikä se ole helppoa, mutta se ei ole mahdotonta. Unohda siis kaikki tekosyyt äläkä pelkää epäonnistumista. Älä analysoi liikaa, vaan toimi.

KH7A3167

Aloitetaan siitä miten motivoida itsensä aloittamaan. Kesäkooma saattaa vaivata ja tuntuu siltä että olisi mukavampaa jäädä sohvalle syömään suklaata kuin paistaa kanaa tai lähteä salille. Tässä kooma tilassa kannattaa yksinkertaisesti vaan toimia, ilman että miettii liikoja. Yksi hyvä vinkki tähän on ajoittaa treenit aamulle, jolloin ne tulee hoidettua ennen kuin päädyt sinne sohvalle. Ruokavalio onkin sitten toinen juttu, ja se onkin se haastavin osa kokonaisuutta. Parhaiten kesäherkuttelun saa loppumaan on yksinkertaisesti se , että ei osta kotiin mitään herkkuja vaan siivoaa jääkaapin ja täyttää sen fiksulla ravinnolla. Useimmiten kooma katoaa nopeasti, kun sen vaan katkaisee kerralla. Nämä ovat käytännön vinkkejä, jotka auttavat mutta kaikista tärkein osa-alue on henkinen puoli. Motivaatio syntyy jokaisen omassa mielessä. Jos motivaatiota ei ole jokaisessa itsessään, mitkään käytännön seikat eivät auta eteenpäin.

FullSizeRender-8

Heti alkuun kannattaa miettiä itselleen selkeä tavoite. Mitä sinä haluat saavuttaa? Tarvitsemme syyn sille miksi teemme asioita tietyllä tavalla. Tavoite on myös konkreettinen asia josta voimme itseämme muistuttaa heikoilla hetkillä. Kun olet muodostanut tavoitteesi, tee päätös. Mikä tärkeintä, psyykkaa itseäsi pysymään päätöksessäsi! Huolellinen henkinen valmistautuminen auttaa selviämään heikoista hetkistä. Kun olet henkisesti jo varautunut siihen, että tämä ei ole helppoa, eivät mahdolliset mieliteot tai väsymys yllätä niin negatiivisesti. Muista että tämä on prosessi sekä oppimismatka. Älä oleta että onneen on olemassa oikotie mutta usko siihen että kova työ palkitaan.

Kun sinulla on tavoite, tee selkeä suunnitelma itsellesi ja opettele matkalle sopivat rutiinit. Kaikki on helpompaa silloin treenit on ajoitettu itselle sopivaan aikaan, ja ruokatauot mietitty omaan työrytmiin sopivaksi. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty sanonta ei ole ihan täysin huuhaata.

Elisan muutos!!!!!!!!

Osa on alussa hyvinkin motivoituneita mutta kun aikaa kuluu, motivaatio alkaa hiipua ja siinä vaiheessa ollaan riskirajoilla sen suhteen katkeaako matka vai ei. Yleisin syy sille miksi kaikki päättyy ennen aikojaan, on se että ei saada tuloksia niin nopeasti kuin halutaan. Osa on myös liian ankaria itselleen ja jos lipsumisia tulee, luovutetaan. Haluankin nyt korostaa sitä, miten tärkeää on uskoa itseensä! Tämä pätee projektin alussa, sekä matkalla. On ensisijaisen tärkeää että uskoo pystyvänsä muutokseen. Jos matkalla tulee mutkia tai lipsumisia, ei saa luovuttaa. Aina voi aloittaa, sitä ei saa unohtaa! Heikkojen hetkien iskiessä, kannattaa muistella mikä se oma tavoite oli ja ajatella asioita realistisesti. Herkut eivät katoa kaupasta ja vaikka tavoitteeseen pääseminen kestäisikin kauemmin kuin luulit, ei se kuitenkaan ihmisen elämässä ole niin suuri aika. Kyse on joka tapauksessa elämäntapa muutoksesta, jos haluaa pysyviä tuloksia. Onnistuminen on matka joka koostuu pienistä askeleista ja jos tuntuu siltä että matka on loputon, kannattaa ajatella sitä viikko tai jopa päivä kerrallaan. Yksi onnistunut päivä vie sinua lähemmäs kohti tavoitetta. Itsensä palkitseminen tai välitavoitteet ovat myös loistavia työkaluja siihen että jaksaa eteenpäin hyvällä fiiliksellä. Se positiivinen mieli merkitsee paljon ja muutos on tehtävä ilon kautta tai se epäonnistuu varmasti.

1499876505745.jpg

Loppuun vielä muutama ajatus. Kun aloittaa oman matkansa, oli kyse sitten rasvanpoltosta tai lihaksen kasvatuksesta kaikki perustuu aina omiin valintoihin. Kukaan ei pakota aikuisia ihmisiä tekemään asioita, vaan jokainen tekee itse päätökset. Muutos ei siis ole vankila josta ei ole ulospääsyä. Se on enemmänkin matka jonka aikana on opittava tekemään parempia valintoja, menemään sinne epämukavuusalueelle ja opittava säännöstelemään. Asenne ratkaisee ja asiat voi aina nähdä niin monesta eri näkökulmasta.

2 replies
  1. Kati H
    Kati H says:

    Moi Satu!

    Tiedustelen teetkö valmennuksia tällä hetkellä? Näenkö hinnan jostain?

    Aurinkoista iltaa! :)

    Terkuin,
    Kati

    Vastaa
    • Satu Kalmi
      Satu Kalmi says:

      Moikka Kati!

      Tällä hetkellä keskityn Bikini Challenge nettivalmennukseen ja sitä suosittelen käsi sydämellä kaikille naisille :) Bikini Challenge ei ole vain nettivalmennus eli siitä pystyy räätälöimään niin yksilöllisen kuin itse haluaa käyttämällä valmentajan verkkovartti palveluita. Jos haluat lisätietoja , laita minulle sähköpostia osoitteeseen satu@fitfarm.fi. Kerron mielelläni lisää!

      -Satu

      Vastaa

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>