Tankkauspäivä

Joulu alkaa olla ohi.. Dieettiläiselle paras joululahja oli ehdottomasti se, että sai luvan yhteen vapaasyöntipäivään. En halunnut sitä kuitenkaan jouluna pitää, sillä töissä ei todellakaan ehdi syödä tarpeeksi tai muutenkaan tilanteen vaatimalla tavalla! Jouluruuat ei ole millään tavalla mun juttu, joten ne jäi syömättä ja päätin keskittyä suhteellisen puhtaasti pelkän hiilihydraatin tankkaamiseen. Rasvaiset ruuat aiheuttaa lähinnä ähkyn ja tukkoisen olon ja niiden ”tankkaamisesta” ei ole dieetillä mitään hyötyä. Rasvassa on myös yli tuplasti kaloreita hiilihydraattiin verrattuna, joten hiilaripitoisia ruokia voi syödä paljon enemmän energiansaannin pysyessä vielä kohtuullisena. Toteutin nyt kuitenkin vielä jotain mielitekoja rasvaakin sisältävien ruokien suhteen, sillä jos myöhemmin dieetin aikana tankkauspäiviä on, tulee ne olemaan ns. puhtaampia ja tarkempia.

Eilen se päivä vihdoin koitti! Tankkauspäivänä ateriarytmi on yleisesti hyvin samanlainen kuin muutenkin; 5-6 ruokaa päivän aikana ja välissä ei napostella mitään ylimääräistä. Vettä tulee juotua vielä tavanomaista enemmän. Koska nyt en saanut Jarilta mitään tarkempia ohjeita, päätin että ruokamäärät valikoituu sen mukaan, mikä fiilis itsellä on päivän mittaa ja miten ruuat uppoaa. Paras tapahan olisi tankata lepopäivänä, mutta aikataulusyistä eilen tuli tehtyä jalkatreeni aamulla, ennen kuin varsinaisesti aloitin tankkausta.

Mitä päivän aikana sitten tuli syötyä?

25

Toki otin ilon irti ja söin ennen treeniä yhden banaanin ja heitin treenijuomaan vähän reilummalla kädellä hiilihydraattia. Palautusjuoman kyytipoikana oli tietysti oltava myös banaani. Palkkaribanaanista luopuminen dieetillä oli haikea hetki, mutta nyt se maistui vielä ainakin tuplasti paremmalta!

Aamupalan virkaa toimitti riisipuuro (kaupan valmispuuro) kanelilla maustettuna. Nam! Sen tuoksu sai jouluna töissä veden kielelle ja olihan se juuri niin hyvää kuin muistelinkin. Puuron kaverina lautaselle päätyi hedelmiä ja Alpron kookoksella maustettua soijajugurttia, jota himoitsen aina kaupassa rahkapurkkeja hakiessani. Soijajugurtissa on suhteessa aika paljon rasvaa, joten se ei tavallisesti kuuluisi mun tankkauspäiviin. Aamupala-annos upposi nopeammin kuin olisi uskonut ja ei oikeastaan tullut edes kovin täysi olo siitä huolimatta, että sapuskaa oli aika kiitettävästi. Aamupalan jälkeen maistuikin päikkärit, sillä aiemmat 6 päivää tuli vietettyä tiiviisti töissä ja edellisen yön unet jäivät myös tavallista lyhyemmiksi. Hiilari kun vielä ainakin omalla kohdalla helpottaa nukahtamista huomattavasti, oli lähtökohdat hyvät melkein parin tunnin päiväunille.

Lounasaikaan lautaselta löytyi perunamuusia (Oolannin pakaste) valkosipulilla ja pinaatilla höystettynä. Ihan koko pussia en uskaltanut tehdä kerralla, mutta pussin mukaan melkein kolmen hengen annoksen kuitenkin.  Toinen pitkäaikaisista himojen kohteista, hummus, pääsi myös mukaan vihannesten dippinä. Kylkeen vielä Lidlin paistopisteen sämpylä, joka ei kaivannut edes minkäänlaisia päällisiä.

26

Pitihän sitä pastaakin saada kunnon annos. Sekaan heitin pienen purkin basilikalla maustettua pastakastiketta ja pari kynttä valkosipulia lisäpotkua tuomaan. Jälkiruuaksi reilu lautasellinen samoja hedelmiä kuin aamupalallakin. Iltapalalla nautin mun ikisuosikista eli kaurapuurosta banaanilla ja päivän rasvamäärän pysyttyä oikein kohtuullisena uskaltauduin laittamaan päälle vielä pienen nokareen maapähkinävoita. Suosittelen! Lisänä loput soijajugurtista, mangosta ja granaattiomenasta. Ihan vaan vinkkinä muille ja muistutuksena itselle; seuraavan kerran kun tekee mieli granaattiomenaa, ostan mielummin pakasteena valmiiksi irrotettuja siemeniä. Puunasin tänään keittiön kaappien ovet ja kaakelit kolmeen kertaan ja pistin kaksi hupparia pesuun, kaikki tämä granaattiomenan kanssa käytyjen taisteluiden vuoksi.

Jäätelöt on mun suuri rakkaus, ja hyvä etten itkuja tirauttanut kun K-kaupassa olisi ollut Ben&Jerry’s-purkit tarjouksessa 3kpl/10e. Onneksi pieni helpotus tilanteeseen löytyi Lidlin pakastealtaasta, sillä löysin käytännössä rasvattomia sorbetteja, joista etenkin tuo sitruuna osoittautui erittäin hyväksi. Ainakin yksi maku, mango-passion, jäi vielä kokeilematta, mutta toisaalta toivon että seuraavan kerran kun pääsen jäätelöaltaita koluamaan, lähtee mukaan Benkkujenkkua tai jotain muuta vähän överimpää jädeä. Mikään ei vaan valitettavasti voita överisokerirasvasuklaakinuskipähkinäsattuma-jäätelöitä.

Kokonaisuudessaan tankkauspäivä sujui älyttömän hyvin! Kaikki päivän ateriat hujahti alas helposti eikä minkäänlaisesta täydestä olosta saati ähkystä ollut tietoakaan. Hedelmiä tuli ehkä ostettua vähän turhankin paljon ja olihan ne sitten loppuun syötävä, mutta toisaalta mukaan mahtui myös paljon muuta. Sekä eilisen että tämän tankkausta seuraavan aamun olojen perusteella tuli syötyä aika sopivasti. Toisaalta enemmänkin olisi uponnut, mutta halusin välttää överit ja pelata aika varman päälle, ettei kroppa mene tukkoon. Tänään on palattu perusruokiin ja illalla nähdään, millainen vaikutus tankkauksella on treeniin, sillä edessä olisi olkapäätreeni!

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>