Älä aina luota itseesi

Aamulla peiliin vilkaistessa sieltä vilkuilee takaisin vatsalihaksen varjo, jota ei ole ennen näkynyt. Mitä teen? No nappaan tietysti valot päälle, itseni lähemmäs peiliä ja alan analysoida. ”Vatsalihas? Missä? Tuossako? On edelleen! Eikun, ei ookaan. Luulin vaan. Siinä oli vaan sopiva valaistus, ja vilkaisin peiliin oikeassa kulmassa. Tältä mä oon aina näyttäny. Ei tässä vieläkään mitään tapahdu.” Meinasin jo hakea puhelimen ja klikata kameran päälle ikuistaakseni tämän ensikohtaamisen, mutta turha toivo. Ja aamun hyvä fiilis muuttuikin yht’äkkiä astetta huonommaksi.

Kuulostaako tutulta? YLIANALYSOINTI JA ITSEKRITIIKKI. Miksei sitä osaa tyytyä siihen, että näkee peilistä sen pienen häivähdyksen kehitystä? Tai oikeastaan mieluiten siihen, että tuntuu hyvältä omassa kropassa? Aina vaan tuntuu siltä, että pitäisi tehdä enemmän tai paremmin? Tästä päästään otsikon lauseeseen: aina ei kannata luottaa omiin fiiliksiin sokeasti.

No, se täytyy sanoa, että mulla ei näitä hetkiä kovin usein ole nykyään. Olen oppinut. En oikeastaan pahemmin analysoi, mieti ja vatvo, vaan pyrin elämään sillä ajatuksella, että homma rullaa kyllä kun annan sille kaikkeni. Jos mut olisi vaikka pari vuotta aiemmin laitettu kisadieetille, olisin varmasti jo lopettanut sillä ajatuksella, että ei tässä mitään ole kuitenkaan tapahtunut ja en mä ehdi kuntoon. Nyt olen erittäin luottavaisin mielin tällä dieetillä. Mutta ei se tarkoita sitä, ettei näitä hetkiä tulisi. Ja siksi myös halusin tästä tänne kirjoittaa, väitän että tämä on ihan normaalia tällaisessa tilanteessa. Kuten aiemminkin olen kirjoittanut, omiin tunteisiin pitää osata suhtautua oikein. Ei jäädä vatvomaan. Ylianalysoinnilla on helppo pilata monia asioita. En lähde edes avaamaan aihetta treeniaiheen ulkopuolella tällä kertaa, voisin kirjoittaa aiheesta romaanin.

Rehellisesti: montako kertaa olet treenin jälkeen saanut itsellesi aiheutettua tunteen ”En tehnyt tarpeeksi paljon/kovaa/hyvin/*lisää-sopiva-sana-tähän*”? Tunnen nimittäin monia ihmisiä, jotka näin tekevät, tai ainakin ovat tehneet. Tietysti olen siihen myös itse syyllistynyt, en muuten osaisi aiheesta tässä kirjoittaa. Hyvä treenifiilis on erittäin helppo saada hävitettyä sillä, että jää treenin jälkeen miettimään liikaa. On ihan ok miettiä, treenaako tarpeeksi kovaa tai tekeekö juttuja oikein. Mutta oikea hetki siihen ei yleensä ole siinä treenin aiheuttamassa hormonipöllyssä, joka pikkuhiljaa treenin jälkeen laskee ja saat tässä vaiheessa analysoimalla aiheutettua itsellesi morkkiksen pääsemättä kuitenkaan millään tavalla eteenpäin omassa tekemisessä. Vaikka yleensä kannustan asioiden pohdintaan ja miettimiseen, tähän kohtaan antaisin vinkin: ÄLÄ MIETI! Nauti siitä hyvästä olosta ja jätä miettiminen myöhemmälle.

Onneksi on myös hyviä tapoja, joiden avulla voi oppia olemaan taas edes vähän järkevämpi. Pari hyväksi todettua keinoa, jotka suosittelen opettelemaan:

Mieti silloin, kun kykenet ajattelemaan realistisesti. Ei ärsyyntyneenä, väsyneenä tai kiireessä. Opettele löytämään itselle oikeat ajankohdat. Yleensä ne ei löydy siitä hetkestä kun pyörit sängyssä yrittäen nukkua, tai siitä kun on sata asiaa kalenterissa ja koitat saada kaikkia hoidettua yhtä aikaa.

Luota faktoihin. Kuten sanoin, älä luota pelkästään omaan fiilikseen. Jos susta tuntuu, että tämä treeniviikko ei nyt mennyt hyvin, niin mieti ne faktat, jotka sulle kertoo niin. Treenasitko väsyneenä? Oliko ajatukset jossain muualla ja siksi et saanut kaikkea irti? Jos et löydä faktoja tukemaan fiilistä, se todennäköisesti valehtelee.

Etsi ratkaisuja. Jos aina vaan pohdit, väännät ja käännät, saat todennäköisesti jatkaa samaa rataa loputtomiin. Kun noudatat kahta edellistä kohtaa, ja löydät ne faktat, jotka aiheuttaa hankaluuksia, pyri löytämään joku oikea ratkaisu. Mielellään mahdollisimman konkreettinen.

Näillä kolmella jutulla pääsee jo pitkälle! Vähemmän vatvomista, enemmän tekoja.

Ps. Mulla on tällä viikolla ensimmäistä kertaa tullut niitä hetkiä, kun voi peiliin katsoessa ääneen todeta, että nyt kunto etenee. Huh mikä fiilis. Oli pakko ottaa poseerauksista vähän kuvamateriaalia. (Kuvien laatu on mitä on, koska ne on napattu screenshotteina videosta.. Joka on kuvattu mun perunan etukameralla.)

39

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>